Euroopa Komisjon ei kaalu Euroopa Liidu sõidukite heitkoguste eeskirjade leevendamist isegi Euroopa Parlamendi suurima fraktsiooni poliitilise surve all.
ELi liikmesriigid kiitsid 2023. aastal heaks heitkoguste määruse, mille kohaselt lõpetab blokk täielikult uute süsinikdioksiidi heitmeid tekitavate sõidukite ja kaubikute müügi 2035. aastal. Kuni selle ajani kehtivad vahepealsed eeskirjad sõidukite heitkoguste järkjärgulise vähendamise kohta, mille esimene verstapost saabub 2025. aastal.
Euroopa Rahvapartei (EPP), mis on Euroopa Parlamendi suurimaks fraktsiooniks, on algatanud omalt poolt kampaania autode süsinikdioksiidiheite eeskirjade leevendamiseks, teatab uudisteagentuur Reuters.
EPP kavatseb paluda Euroopa Komisjonil vaadata vastavasisulised õigusaktid üle 2025. aastal ja anda Euroopa autotootjatele leevendust rohepöörde nõuete täitmisega.
Ent Euroopa Komisjon on rohepöörde läbiviimisel kõigutamatu ning Euroopa Komisjoni kliima-, netonull- ja puhta majanduskasvu volinik Wopke Hoekstra on kinnitanud, et mingisugust nõuete leevendamist autotootjatele sisepõlemismootoriga autode keelustamise verstapostidest kinnipidamisel ei tehta.
Euroopa Komisjon on rohepöörde läbiviimisel kõigutamatu ning Euroopa Komisjoni kliima-, netonull- ja puhta majanduskasvu volinik Wopke Hoekstra on kinnitanud, et mingisugust nõuete leevendamist autotootjatele sisepõlemismootoriga autode keelustamise verstapostidest kinnipidamisel ei tehta.
Asjade seisu teeb kõnekaks asjaolu, et Hoekstra ja Euroopa Komisjoni president Ursula von der Leyen kuuluvad mõlemad samuti Euroopa Rahvaparteisse.
Euroopa Autotootjate Liit ACEA deklareeris 2023. aasta alguses, et autotööstuses kasvab mure 2025. aastal süsinikdioksiidi heitkoguste vähendamise eesmärkide saavutamise pärast.
ACEA-s ühinenud Euroopa autotootjad kutsusid Euroopa Liidu institutsioone üles „esitama kiireloomulisi leevendusmeetmeid enne uute CO2-eesmärkide jõustumist 2025. aastal“.
Euroopa autotootjad „täidavad oma osa selles üleminekus, kuid kahjuks ei ole muud vajalikud elemendid süsteemse ülemineku jaoks veel paigas,“ ütles ACEA septembris.
2024. aasta oktoobris hoiatas Saksamaa autotootmise hiiglane BMW, et EL-i bensiini- ja diiselmootoriga autode müügikeeld alates 2035. aastast ei ole „enam realistlik“, kuna Euroopa autotööstusele tähendaks see massiivset kokkuvarisemist.
Adrian Bachmanni kommentaar:
Rohepöörde kinnisidee on arenenud tänaseks punkti, kus Euroopa Liit on valmis hävitama Euroopa majanduse ühe konkurentsivõimelisema allharu – autotööstuse –, et teostada praktiliselt kõikide Euroopa rahvaste poolt põlatud sisepõlemismootoriga autode keelustamise programmi – programmi, mis muudaks peagi suurele osale eurooplastest isikliku auto omamise majanduslikult üle jõu käivaks.
Rohepöörde kinnisidee on arenenud tänaseks punkti, kus Euroopa Liit on valmis hävitama Euroopa majanduse ühe konkurentsivõimelisema allharu – autotööstuse –, et teostada praktiliselt kõikide Euroopa rahvaste poolt põlatud sisepõlemismootoriga autode keelustamise programmi – programmi, mis muudaks peagi suurele osale eurooplastest isikliku auto omamise majanduslikult üle jõu käivaks.
Adrian Bachmann
Pidades silmas praktiliselt kõikide Euroopa Liidu peamiste rohe-eesmärkide katastroofilist mõju bloki elanike elukvaliteedile ja isikuvabadustele, võime öelda, et Euroopa Liit ei illustreeri tänasel päeval mitte enam demokraatia defitsiiti, vaid demokraatia paroodiat. Olukorra kafkalikkus väljendub aga asjaolus, et sõltumata sellest, kui vastuvõetamatud on euroliidu plaanid Euroopa rahvaste jaoks, ei ole antud asjaolul vähimatki mõju vastuvõetud poliitikate peatamisele.
Rohepöörde maania mõistusevastasuse taga peab ometi eksisteerima mingisugune mõistuspärasus. Selle tuvastamine nõuab aga vähemasti põgusat tutvumist kõikide Euroopa Liidu rahvastele diktaadina kehtestatud programmi poliitiliste edendajate ning rahaliste finantseerijate ringiga. Nagu selgub, on tegemist praktiliselt eranditult isikutega, kelle endi elukvaliteeti Euroopa rahvaste vaesustamine ning orjastamine juba lähitulevikus tsentraalvõrgust kontrollitavasse elektriautode võrgustikku ei puuduta.
Sisepõlemismootoriga autode keelustamine on muuhulgas üks nendest harvadest poliitikatest, mis on samaväärselt põlatud ühtaegu nii rikaste kui materiaalselt tagasihoidlikul järjel kodanike poolt. Majanduslikult kesiste ja tavaliste vahenditega kodanike poolt seetõttu, et EL-i poolt kehtestatud sisepõlemismootoriga autode keelustamine röövib neilt peagi isikliku transpordivahendi sootuks (ning seega olulise osa isiklikust vabadusest). Rikaste poolt aga seetõttu, et praktiliselt mitte ükski jõukas autohuviline ei ole huvitatud oma isikupärase bensiinimootoriga masina väljavahetamisest identiteeditu elektriauto vastu.
Sisepõlemismootoriga autode keelustamine on muuhulgas üks nendest harvadest poliitikatest, mis on samaväärselt põlatud ühtaegu nii rikaste kui materiaalselt tagasihoidlikul järjel kodanike poolt.
Adrian Bachmann
Euroopa Liidu sõjast autode, autotööstuse ning autode poolt inimestele pakutud vabaduste (ning rõõmude) vastu saab lähemalt lugeda ka järgnevatest artiklitest.
Makroskoop saab ilmuda üksnes oma lugejate ja kuulajate toel. Juhul kui ka Sina oled huvitatud Makroskoobi edasisest ilmumisest, saad teha selleks omale jõukohase annetuse käesoleva loo lõpus toodud rekvisiitidel. Tänan tähelepanu ja abi eest!

Adrian Bachmann on Makroskoobi temaatilise kontsepti väljatöötaja ja portaali peatoimetaja. Ta on lõpetanud Tartu Ülikooli õigusteaduskonna, õppinud EBS-i magistriõppes ärijuhtimist ning töötanud 10 aastat luureanalüütikuna Välisluureametis ja NATO peakorteris. Seejärel 4 aastat peaanalüütikuna investeerimiskulla valdkonnas. Tema missiooniks on majanduslike, poliitiliste ja julgeolekualaste protsesside ning nende omavaheliste seoste mõistetavaks tegemine nii globaalsel, regionaalsel kui ka riiklikul tasandil.
Kes soovib aidata Adrianil seda kutsumust jätkata, saab seda teha läbi annetuse pangalingiga:
Esifoto: Henry Saint John/Shutterstock.com
SEOTUD LOOD: