20. jaanuaril teist korda USA presidendi ametisse astuva Donald Trumpi kavandatavad tariifid Hiina, Kanada ja Mehhiko kaupadele ning Euroopa autotootjatele ähvardavad vallandada kaubandussõja ja nõrgestada Euroopa majandust.
Eriti tugevalt mõjutaksid välja käidud tariifid suurel määral autotööstusest sõltuvaid Kesk- ja Ida-Euroopa riike, kus autotehaste sulgemine võib kaasa tuua massilised töötajate koondamised, ning Saksamaad, mis ekspordib Euroopast kõige enam sõiduautosid Ameerika Ühendriikidesse, eriti arvestades, et Euroopa autode eksport Ameerika Ühendriikidesse ja Hiinasse on juba niigi langenud.
Eriti tugevalt mõjutaksid välja käidud tariifid suurel määral autotööstusest sõltuvaid Kesk- ja Ida-Euroopa riike, kus autotehaste sulgemine võib kaasa tuua massilised töötajate koondamised, ning Saksamaad, mis ekspordib Euroopast kõige enam sõiduautosid Ameerika Ühendriikidesse.
Trump lubas novembris, et ühe esimese asjana ametisse asudes kehtestab ta Hiinast, Kanadast ja Mehhikost pärit kaupadele uued kõrged tariifid. Selles avalduses Trump Euroopale seatavaid tariife otseselt ei maininud, kuid oktoobris oma presidendikampaania ringreisil süüdistas Trump Euroopa Liitu “ebaausates kaubandustavades” ja ameeriklaste töökohtade varastamises: „Nad ei osta meie autosid, nad ei osta meie põllumajandustooteid, nad ei osta meilt üldse midagi. Selle eest peavad nad maksma kõrget hinda.“
Kui USA kehtestab Euroopale imporditariifid, võivad Euroopa ja Ameerika autotootjad mõnede hinnangute kohaselt kaotada kuni 17 protsenti oma iga-aastasest kasumist. USA turg on Euroopas toodetavate sõiduautode peamine sihtkoht ning eksport ulatus 2023. aastal 42,5 miljardi dollarini, selgub andmete kogumisele ja visualiseerimisele spetsialiseerunud Saksa veebiplatvormi Statista andmetest. Võrdluseks tasub meeles pidada, et USA-st pärit sõidukite import Euroopa Liitu oli samal perioodil väärt umbes 7,8 miljardit dollarit.
Septembris teatas Trump oma valimiskampaania käigus, et ta tahab, et Saksa autotootjad muutuksid „Ameerika autofirmadeks“ ja „ehitaksid oma tehased siia“, lisades, et ta on valmis rohkemate ettevõtete tootmise Ameerika Ühendriikidesse kolimise nimel pakkuma madalaid makse ja energiakulusid.
2016. aastal vältisid Saksa autotootjad Trumpi poolt kehtestatud 35-protsendilisi tariife, investeerides rohkem tootmisse Ameerika Ühendriikides. Kuid Trumpi kavandatavad uued tariifid võivad Euroopa autotootjate jaoks tehaste USA-sse rajamise kallimaks muuta.
Uute tariifide oht kasvatab Euroopa autotööstuse niigi kõrget survestatust olukorras, kus see püüab konkureerida elektrisõidukite turul, millel domineerivad aga üha enam Hiina tootjad.
Uute tariifide oht kasvatab Euroopa autotööstuse niigi kõrget survestatust olukorras, kus see püüab konkureerida elektrisõidukite turul, millel domineerivad aga üha enam Hiina tootjad. Möödunud aasta alguses kehtestas EL kuni 35-protsendilised tollimaksud Hiinast pärit elektriautodele, väites, et „ebaõiglaselt subsideeritud“ autod on andnud Hiinale turueelise. Elektrisõidukite müük kogu EL-is on langenud ja mõned valitsused on tühistanud toetused, mille mõte oli ergutada tarbijaid elektriautosid ostma. Lisaks on Hiina autotootjate, näiteks elektrisõidukite turuliidri BYD, esiletõusu tõttu Lääne automargid Hiinas pidevalt oma turuosa kaotanud, kusjuures eriliselt on kannatanud Saksa suurim autotootja Volkswagen.
Kõigele eelnevale lisaks võib Brüsseli reaktsioon USA võimalikele tariifidele vallandada kaubandustüli, mis võib omakorda tähendada kasvavaid hindu nii Euroopas kui ka Ameerika Ühendriikides ning tabada kõige valusamalt eelkõige Saksamaad kui mandri autotööstuse suurriiki. Kui Trump kehtestab EL-ile 20-protsendilised tariifid, võib see Saksa majandusinstituudi prognoosi kohaselt maksta Saksamaa majandusele nelja aasta jooksul kuni 192,5 miljardit eurot ning see kulu oleks tunda ka autotööstusest sõltuvates Kesk- ja Ida-Euroopa osades.
Makroskoop saab ilmuda üksnes oma lugejate ja kuulajate toel. Juhul kui ka Sina oled huvitatud Makroskoobi edasisest ilmumisest, saad teha selleks omale jõukohase annetuse käesoleva loo lõpus toodud rekvisiitidel. Tänan tähelepanu ja abi eest!
Aita Makroskoobil edasi ilmuda
Hea külastaja… Tänan Sind, et oled meie lugejaks! Kuna Makroskoobi tegevuse jätkamine nõuab palju tööd ning väljaminekuid, sõltub portaali edasi püsimine oma lugejate toetusest, ilma milleta pole paraku ka Makroskoopi.
Kui soovid, et Makroskoop avaldaks ka edaspidi kaalukaid uudiseid, läbinägelikke analüüse ja mõtlemapanevaid arutelusid, siis saad sellele kaasa aidata, tehes pangas püsikande (või erakorralise suurema toetuse) portaali kontole.
Kuigi Makroskoobi lugejate majanduslikud võimalused on erinevad, on iga annetus portaali edasikestmise jaoks erakordselt oluline ning suure tänuga vastu võetud.
Aitäh!
SEOTUD LOOD: