Saksa ja Prantsuse luksusautode tootjad teevad Euroopa Liidus pingsalt lobitööd, et vältida sanktsioone nende autode ekspordile Valgevenesse, kust need lõpuks Venemaale jõuavad, vahendab uudistekeskkond Politico.
Jõukad venelased armastavad uhkeid autosid ja Mercedese või Audi omamine on nende jaoks oluline staatuse sümbol. Kuigi Euroopa originaalvaruosade tootjad lahkusid pärast Ukraina sissetungi kaks aastat tagasi tulusalt Venemaa turult, on luksusautod Moskvas endiselt laialdaselt saadaval ning suur osa neist tuuakse riiki Valgevene kaudu.
Vaatamata 2020. aastal Minski suhtes kehtestatud sanktsioonidele saavad Euroopa tootjad endiselt eksportida oma autosid Valgevenesse, mis kuulub Venemaaga ühtsesse tolliliitu. Seetõttu teenivad vaid nominaalselt sanktsioonidega arvestavad autotootjad tegelikkuses jätkuvalt korralikku kasumit, müües tipptasemel automudeleid Venemaale läbi Valgevene.
Saksamaa kaubandusstatistika järgi kasvas EL-i autode eksport Valgevenesse 2023. aastal neljakordselt ning jõudis 2,6 miljardi dollarini. Luksusautode ekspordi maht Valgevenesse on kasvanud veelgi järsemalt, moodustades kaks kolmandikku kogu kaubavahetuse kasvust, väärtusega 1,4 miljardit dollarit.
Eelnevat arvestades arutab Euroopa Liit koos uute Venemaa-vastaste sanktsioonidega ka Valgevene suhtes kehtestatud sanktsioonide karmistamist, et täita lünki, mis võimaldavad Lääne kaupadel sanktsioonirežiimist mööda hiilida. Kuid diplomaatide sõnul on Saksamaa ja Prantsusmaa autosektori vastuseis pidurdanud EL jõupingutusi Valgevene lünga täitmisel, avaldas Politico. Nimelt kaaluti autotööstuse lobi surve tõttu Valgevene sanktsioonide Venemaa sanktsioonidest eraldamist ja hilisemaks jätmist, et oleks võimalik Venemaa-vastased sanktsioonid 13.-15. juunil Itaalias toimunud G7 riikide kohtumisel kinnitada.
“Kui me seame Valgevenele nõrgad meetmed, samas teades, et kaubad jõuavad Minski kaudu ikkagi Moskvasse, on see naeruväärne,” märkis üks anonüümsust palunud EL-i diplomaat.
Nii Prantsuse kui Saksa diplomaadi sõnul toetavad nende valitsused “tugevaid sanktsioone sanktsioonidest kõrvale hoidvate riikide suhtes”, kuid mõlemad rõhutasid keskendumist kaupadele, mis teenivad Venemaa sõjategevust.
Euroopa Liit, kes on otsustanud kindlalt kehtestada Venemaale tema Ukraina sõja jätkamise jõudluse vähendamise nimel rangeid sanktsioone, on siiski jätnud kogu sanktsioonirežiimi erandeid täis, kuna püüab leevendada iseendale oma peamise energia- ja toorainetarnija äralõikamisega tekitatavat majanduslikku kahju. Paljud Euroopa juhtivad ettevõtted ajavad endiselt aktiivselt äri Venemaal, mis on ülekaalukalt Euroopa suurim tarbijaturg. Tegelikkuses on vaid 9% välisriikide ettevõtetest Venemaa turult lahkunud ja neistki jätkavad paljud oma kaupade müüki Venemaale, importides neid kolmandate riikide, näiteks Valgevene ja Türgi, kaupmeeste kaudu.
Senise sanktsioonirežiimi tõhusa jõustamise läbikukkumine tähendab, et Venemaa majanduse kasv jätkub Venemaa keskpanga viimase igakuise makromajandusliku uuringu kohaselt jõudsalt ja kauplused on Lääne päritolu kaupu sama täis kui enne sõda.
Kaubavahetuse lõppemine Euroopaga tabas ilmselt kõige rängemalt just autotööstust, sest seal tegutsenud rahvusvahelised autotootjad sõltusid suuresti Euroopas valmistatud osade täpselt ajastatud impordist ja tootmine seiskus varsti pärast sõja algust peaaegu täielikult. Hiljem on autoturg siiski taastunud, sest seisma jäänud tehased on üle võetud Venemaa firmade või sõbralikult meelestatud riikide investorite poolt. Mis puudutab Venemaa enda autotööstust, siis eelkõige Hiina on täitnud Venemaa autotööstuses tekkinud sügava augu ja müük on tagasi haaranud peaaegu kogu 2022. aastal kaotatud mahu.
Uute sõiduautode ja väikeste tarbesõidukite (LCV) müük ulatus Venemaal paralleelimporti arvestades 132 400-ni, teatas Euroopa Ettevõtete Liit (AEB): “Euroopa Ettevõtete Liidu autotootjate komitee andmetel ulatus uute sõiduautode ja väikeste tarbesõidukite kogumüük 2024. aasta mais 125 501 ühikuni ilma alternatiivseid tarnekanaleid arvestamata ja ligikaudu 132 363 ühikuni koos nendega. Seda kinnitavad PPC müügiandmed: 132 523 ühikut,” teatas AEB. See tähendab 132,4% kasvu võrreldes 2023. aasta maiga.
“2024. aasta mais jätkus Venemaa autoturu kiire kasv, tõustes 72,5% võrreldes eelmise aasta maiga. Samas dünaamikat vaadates näeme, et märtsis 2024 ületati eelmise aasta sama kuu müüginumber 102% ja aprillis 78%,” täpsustas autotootjate komitee esimees Aleksei Kalitsev.
Venemaa müüb sel aastal tõenäoliselt üle 1 miljoni auto ja jõuab 2025. aastaks tagasi sõjaeelsete automüügimahtude juurde.
Makroskoop saab ilmuda üksnes oma lugejate ja kuulajate toel. Juhul kui ka Sina oled huvitatud Makroskoobi edasisest ilmumisest, saad teha selleks omale jõukohase annetuse käesoleva loo lõpus toodud rekvisiitidel. Tänan tähelepanu ja abi eest!
Aita Makroskoobil edasi ilmuda
Hea külastaja… Tänan Sind, et oled meie lugejaks! Kuna Makroskoobi tegevuse jätkamine nõuab palju tööd ning väljaminekuid, sõltub portaali edasi püsimine oma lugejate toetusest, ilma milleta pole paraku ka Makroskoopi.
Kui soovid, et Makroskoop avaldaks ka edaspidi kaalukaid uudiseid, läbinägelikke analüüse ja mõtlemapanevaid arutelusid, siis saad sellele kaasa aidata, tehes pangas püsikande (või erakorralise suurema toetuse) portaali kontole:
ANNETUSE SAAJA: OÜ Nanoskoop
KONTO NUMBER: EE687700771007683571
SELGITUS: Makroskoobi annetus
Kuigi Makroskoobi lugejate majanduslikud võimalused on erinevad, on iga annetus portaali edasikestmise jaoks erakordselt oluline ning suure tänuga vastu võetud.
Aitäh!
Esifoto: Sergio Photone/Shutterstock.com
SEOTUD LOOD: