fbpx
Keskkond & Inimkond

Elektriautod polegi nii rohelised?

Elektriautod polegi nii rohelised

Äsja avaldatud uurimuse kohaselt ei ole elektriautode loodussäästlikkuse tase süsinikdioksiidi atmosfääri paiskamise mõttes märkimisväärselt madalam kui sisepõlemismootoriga autodel.

Hiljuti avaldatud uurimuses väidab investeerimispank Jefferies, et elektriautod saavutavad sisepõlemismootoritega sama väikse süsinikdioksiidi atmosfääri paiskamise “jalajälje” alles 200 000 kilomeetrise läbisõidu juures, mis on enam-vähem võrdne masinate kasutuskõlbliku elueaga.

Uurimuses välja toodud tervikanalüüs keskendub liitiumakude tootmise erakordsele energiamahukusele, mille käigus päästetakse atmosfääri suures koguses CO2 “kasvuhoonegaase”. Lisaks akude tootmise suurele energiakulule on elektripõhiste ajamite mass 50% suurem kui analoogsete näitajatega sisepõlemismootorite puhul.

See omakorda nõuab autode konstruktsioonis rohkem terast ja alumiiniumi. Mainitud asjaoludest tulenevalt järeldavad Jefferies investeerimispanga spetsialistid, et elektriautode „sisseehitatud süsinikdioksiidi tase“ ületab sisepõlemismootori vastava näitaja 20-50% võrra.

Praegused elektriautod saavutavad sisepõlemismootoritega samaväärselt väikese süsinikdioksiidi jalajälje alles hetkel, mil masinad jõuavad oma kasutuskõlblikkuse lõppu.

Tänapäevase liitiumioonaku degradeerumise punkt on umbes 220 000 kilomeetri juures, alates millest muutuvad akud kiiresti kasutamiskõlbmatuks. Pikendatud sõiduressursiga Tesla Mudel 3 omab 82 kilovatt-tunnist akut ning kasutab umbes 29 KWh iga 160 kilomeetri kohta. Masin on võimeline läbima ligikaudu 500 laadimistsüklit, enne kui selle akud hakkavad amortiseeruma.

Antud näitajad annavad masina ekspluatatsioonitsükli pikkuseks umbes 220 000 kilomeetrit, mis on vaid pisut rohkem kui firma poolt garantiiga tagatud 200 000 km (120 000 miili). Ehk teisisõnu: praegused elektriautod saavutavad sisepõlemismootoritega samaväärselt väikese süsinikdioksiidi jalajälje alles hetkel, mil masinad jõuavad oma kasutuskõlblikkuse lõppu.

Tegemist on kalkulatsioonidega, mis teevad nukraks paljud, kes on lootnud elektrisõidukite kasutusele võtuga seoses märkimisväärsele kasvuhoonegaaside õhku paiskamise vähendamisele.

Elektriautode süsinikdioksiidi efektiivsuse tulevikulootused asetatakse ennekõike rohelise energia kasutuselevõtu laienemisele, mis vähendaks tulevikus oluliselt elektrimootorite tootmisel õhku paisatud süsinikdioksiidi hulka.

Jaga sõpradega:
Tasuta uudiskiri
Hoia end Makroskoobis!

Saadame korra nädalas sinu e-postkasti kokkuvõtte nädala jooksul ilmunud olulisematest lugudest ja uudistest.