USA presidendi Joe Bideni infrastruktuuriseadus kätkeb endas 2026. aastal kehtima hakkavat sätet, mis sunnib kõiki autotootjaid lisama kõigile uutele Ameerika Ühendriikides valmistatud sõidukitele kaugjuhitava väljalülituse funktsiooni.
Ametlikult on seadus tuntud kui “infrastruktuuriinvesteeringute ja töökohtade seadus” ning see läbis kongressi 2021. aasta lõpus. Georgia endise advokaadi ja vabariiklasest esindaja Bob Barri sõnul on 2,702-leheküljelise taristuseaduse alla maetud klausel, mis jõustub viis aastat pärast selle vastu võtmist ehk 2026. aastal. (Seotud: “Alkomeetri” stiilis jälgimisseadmed, mida nõutakse kõigis autodes aastaks 2026… Kas see tähendab, et nad nõuavad ka vaktsineerimistõendit, enne kui teie autol lubatakse käivituda?)
“Otsus, kas sõidukiga tohib või ei tohi sõita, jääb pärast 2026. aastat ehitatud sõidukite puhul algoritmile, mille üle auto omanikul või juhil ei ole teadmisi ega kontrolli,” kirjutas Barr väljaande Daily Caller arvamusloos.
Kongressile “ohutuse” tõstmise vahendina tutvustatud funktsiooniga, mis aitab väidetavalt vältida joobes juhtide poolt surmaga lõppevate õnnetuste põhjustamist, kaasnevad Barri sõnul väga tõsised õiguslikud probleemid. Kõige olulisemad neist muredest on võimalikud rikkumised, mida see mandaat võib põhjustada seoses viiendas konstitutsiooniparanduses sätestatud õigusega mitte anda tunnistusi enese süüdistamiseks ja kuuendas konstitutsiooniparanduses sätestatud õigusega seista silmitsi oma süüdistajaga.
Barr märkis, et see mure lisandus põhiseaduslikult küsitavatele sõidukitega seotud jõustamismeetoditele, mida föderaal-, osariigi- ja kohalikud omavalitsused juba kasutavad, “näiteks liikluskaamerad ja numbrimärgilugejad”.
Auto väljalülituse mandaat on “privaatsuskatastroof”
Barr tõi oma arvamusloos välja, et sõitja sõnastus viitab tugevalt sellele, et sõidukvaliteedi jälgimissüsteem “on alati sisse lülitatud ja jälgib pidevalt sõidukit”.
“Süsteem peab ühenduma sõiduki tööseadmetega, et sõiduk kas enne sõitu või kahjustuse avastamise ajal välja lülitada,” märkis ta. Lisaks märkis Barr, et sellel süsteemil on tõenäoliselt tagauks, mis võib anda ametiasutustele vahendid igal ajal sõiduki andmetele kaugjuurdepääsuks. See loob võimaluse, et ka pahatahtlikud kolmandad isikud võivad tagaust kasutada ebaausate eesmärkide jaoks.
“See on privaatsuskatastroof ja asjaolu, et eelnõu läbis kongressi, näitab – taas –, kui vähe selle liikmed hoolivad oma valijate privaatsusest,” kirjutas Barr. “Lõpliku kontrolli puudumine oma sõiduki üle tekitab arvukalt ja äärmiselt tõsiseid ohutusprobleeme; küsimused, mis oleksid pidanud olema kongressi liikmetele ilmsed, enne kui nad meetme üle hääletasid.”
Kongresmen Barr juhtis veel tähelepanu asjaolule, et tuleb ette olukordi, kus inimese juhtimisvõime kannatab hoolimata sellest, et ta ei ole alkoholi mõju all.
“Mis siis, kui juht ei ole purjus, vaid unine ja auto sunnib end tee äärde, enne kui juht leiab turvalise koha, kus teelt maha pöörata ja puhata?” kirjutas Barr. “Arvestades, et puuduvad realistlikud mehhanismid auto kohese peatamise vaidlustamiseks, sunnitakse juhid ohtlikesse olukordadesse ilma nende nõusoleku või kontrollita.”
Endine kongressi liige märkis, et kongress ei suutnud määratleda, mida tähendab, et juht on “kahjustatud seisundis”. “Kas see tähendab seaduse mõistes joovet või võib olla alla piirnormi alkoholi, kuid siiski teatud määral “kahjustatud”?” küsis ta. Barr küsis ka, kas süsteem kutsub otsuse tegemiseks automaatselt välja kohalikud korrakaitsjad või tegeleb ise olukorraga.
“Need on küsimused, mida oleks tulnud õigusloomeprotsessi käigus avalikult ja põhjalikult käsitleda, mitte jätta hilisemateks tagatoa läbirääkimisteks huvitatud isikute vahel, kes ei ole üksikisikutest autoostjad – tootjad, reguleerijad, kindlustusseltsid ja õiguskaitseorganid,” kirjutas Barr.
Vaadake seda lühikest videot, kus arutatakse uut auto väljalülituse mandaati ümbritsevat poleemikat.
Aita Makroskoobil edasi ilmuda!
Hea külastaja… Tänan Sind, et oled meie lugejaks! Kuna Makroskoobi tegevuse jätkamine nõuab palju tööd ning väljaminekuid, sõltub portaali edasi püsimine oma lugejate toetusest, ilma milleta pole paraku ka Makroskoopi.
Kui soovid, et Makroskoop avaldaks ka edaspidi kaalukaid uudiseid, läbinägelikke analüüse ja mõtlemapanevaid arutelusid, siis saad sellele kaasa aidata, tehes pangas püsikande (või erakorralise suurema toetuse) portaali kontole:
ANNETUSE SAAJA: OÜ Nanoskoop
KONTO NUMBER: EE687700771007683571
SELGITUS: Makroskoobi annetus
Kuigi Makroskoobi lugejate majanduslikud võimalused on erinevad, on iga annetus portaali edasikestmise jaoks erakordselt oluline ning suure tänuga vastu võetud.
Aitäh!