fbpx
Majandus & Raha

Trumpi tariifid annavad Saksa autotootjatele ränga hoobi

Ameerika Ühendriikide president Donald Trump kehtestas aprilli alguses USA-sse imporditud välismaiste autode suhtes 25% tariifi. Muuhulgas hakkab alates 3. maist kehtima 25% tariif ka USA-sse imporditud autoosadele. (Täitevkorraldus)

Antud sammu mõju Saksamaa autotööstusele ei ole võimalik ülehinnata. USA turule suunatud autodele ja autoosadele kehtestatud tariif muudaks muuhulgas täiesti mõttetuks sadadesse miljarditesse dollaritesse ulatuvad investeeringud, mille Saksa autotootjad on teinud, rajades autotehaseid Mehhikosse, mis on nüüdsest samuti importtollide mõju all.

Saksamaa Autotööstuse Assotsiatsiooni (VDA) andmetel on Saksa autotootjatel hetkel Mehhikos kokku 330 tarnijat. Eriliselt raskes olukorras on Volkswageni tütarettevõtte Audi, millel ei ole USA-s ühtegi tootmisüksust, mis omakorda tähendab, et iga USA-s müüdud Audi suhtes kohaldatakse nüüdsest 25% tariifi. Audi kaubamärgi juurdepääs USA turule sõltub aga tervenisti Mehhikost, kusjuures ainus põhjus Mehhikos tegutsemiseks on siiani olnud Mehhikos toodetud autode tariifivaba ligipääs USA turule.

Eriliselt raskes olukorras on Volkswageni tütarettevõtte Audi, millel ei ole USA-s ühtegi tootmisüksust, mis omakorda tähendab, et iga USA-s müüdud Audi suhtes kohaldatakse nüüdsest 25% tariifi.

Poliitikauudiste keskkonnas Politico avaldatud ülevaate järgi on “Volkswageni kõige populaarsem mudel Ameerika tarbijate seas Mehhikos toodetud maastur Tiguan. Möödunud aasta viimases kvartalis müüs Volkswagen üle 30 000 sõiduki, mis on ligi 50 protsenti rohkem kui aasta varem.“

Kõige enam ohustavad uued tariifid Euroopa autotootjatest aga Prantsuse-Itaalia-Ameerika ühisfirmat Stellantis, mis toodab Mehhikos Jeepi ja RAM-i mudeleid.

Mehhikos asuvad tehased ei täida Euroopa autotootjate jaoks seega enam oma algupärast funktsiooni, kuna autode Saksamaal tootmisega kaasneks samasugune tariif, mis Mehhikos. Drastiliselt muutunud olukord sunnib nüüdsest kõiki Euroopa Liidu autotootjaid oma tootmist vähemalt osaliselt USA-sse üle kolima.

Drastiliselt muutunud olukord sunnib nüüdsest kõiki Euroopa Liidu autotootjaid oma tootmist vähemalt osaliselt USA-sse üle kolima.

Autotööstus on vaid üks tööstusharu majandusringluse tervikus, ent tegemist on sektoriga, mis täidab tohutu võimsusega majandusmootori rolli mitmete riikide jaoks – eriti nende riikide jaoks, mis sõltuvad oma autode ja veokite müügil juurdepääsust USA turule.

Saksa autotootjad vajavad muutunud olukorras kiiresti kolme asja: 1) lühiajalisi (2-5 aastat) toetusi Saksamaa valitsuselt, et aidata tasakaalustada suurte tariifide mõju; 2) autode tootmise ümberpaigutamist USA-sse; ning 3) juurdepääsu uutele turgudele, et aidata tasakaalustada eeldatavat nõudluse langust. Kõik kolm aspekti on aga tihedalt seotud maailmaareenil aset leidvate geopoliitiliste nihetega.

Kuidas mõjutavad tariifid autotööstust laiemalt?
Autotariifidel on erakordselt ulatuslik mõju kogu maailmamajandusele, millega kaasnevad paratamatult investeeringute vähenemine, tehaste sulgemine ning massiline töökohtade kaotus. Lisaks Saksamaale kannavad ulatuslikku kahju ka Mehhiko ja Kanada ning vähemal määral Lõuna-Korea ja Jaapan (kuna viimased olid oma tootmise juba eelnevalt USA-sse paigutanud).

Euroopa Autotööstuse Tarnijate Liidu (CLEPA) peasekretär Benjamin Krieger rõhutas uudistekeskkonnale Euronews antud intervjuus, et kõnealused tariifid võivad märkimisväärselt suurendada autotarnijate tootmiskulusid. Seda eelkõige seetõttu, et tööstus on ülemaailmselt tugevalt integreeritud – Euroopa autotarnijate ettevõtted investeerivad sageli tootmisüksustesse USA-s, Euroopas, Kanadas, Mehhikos ja Aasias.

Euroopa Autotööstuse Tarnijate Liidu (CLEPA) peasekretär Benjamin Krieger rõhutas uudistekeskkonnale Euronews antud intervjuus, et kõnealused tariifid võivad märkimisväärselt suurendada autotarnijate tootmiskulusid.

„Mõnikord läbivad komponendid mitu riiki. Kui me kehtestame tariifi nende kohtade vahel, kus sõidukit toodetakse ja kust sisendid tulevad, suurendab see kulusid ja sageli on autotarnijad need, kes peavad selle kulu enda kanda võtma,“ selgitas Krieger.

Lisakulud võivad avaldada tõsist mõju ka tööstusesse suunatud investeeringutele, tuues kaasa koondamistelaine: „Tootmiskulude suurenemine mõjutab kindlasti investeeringuid tööstusse ning pikemas perspektiivis ka tehaseid ja tööhõivet. Autotööstus on juba praegu väga väikese, väga õhukese kasumimarginaaliga tööstusharu. Tariifide täiendav negatiivne mõju toob kaasa edasise kulusurve ning tehaste sulgemise ja paratamatult kaob ka töökohti,“ hoiatas Krieger.

Autotööstus on juba praegu väga väikese, väga õhukese kasumimarginaaliga tööstusharu. Tariifide täiendav negatiivne mõju toob kaasa edasise kulusurve ning tehaste sulgemise ja paratamatult kaob ka töökohti.

Benjamin Krieger, Euroopa Autotööstuse Tarnijate Liidu (CLEPA) peasekretär

Autotööstusel on nüüd vaja langetada raskeid otsuseid: „Tarnijate vaatenurgast peame kas tootmise ümber paigutama, loobuma potentsiaalselt viimastel aastatel tehtud investeeringutest ja kandma kulud või kaotama turuosa. Seega ei ole meie seisukohast praegu ühtegi head lahendust,“ nentis Krieger.

Kriegeri sõnul ohustab Ühendriikide poolne tariifide kehtestamine autotööstuse senist arengut: „On reaalne oht, et me kaotame selle, mida oleme viimastel aastakümnetel üles ehitanud,“ lisas ta.

Kuidas peaks EL reageerima USA uutele tariifidele?
Seoses sellega, kuidas EL peaks Trumpi tariifidele reageerima, sõnas Krieger, et blokk peaks looma selgust, kuidas koordineeritult edasi toimida: „Me peame paremini aru saama, kuidas edasi minna. Tarvis on selgust kohaldatavate tariifide kohta, mida need täpsemalt tähendavad meie kaubandussuhete jaoks, misjärel meil oleks võimalik paremini kvantifitseerida, milles probleem seisneb ja milline on tariifide täpsem mõju erinevatele Euroopa riikidele.“

Samas rõhutas Krieger Euroopa autotööstuse konkurentsivõime parandamise kriitilisust nii tootmise, tööhõive kui innovatsiooni osas. EL-is võivad USA tariifid tabada mõningaid riike – sh suure autotööstusega Saksamaad – oluliselt rängemalt kui mõningaid teisi liikmesriike, sundides neid seejärel otsima ostjaid teistelt turgudelt.

Makroskoop saab ilmuda üksnes oma lugejate ja kuulajate toel. Juhul kui ka Sina oled huvitatud Makroskoobi edasisest ilmumisest, saad teha selleks omale jõukohase annetuse käesoleva loo lõpus toodud rekvisiitidel. Tänan tähelepanu ja abi eest!

Allikad: siin ja siin

Hea külastaja… Tänan Sind, et oled meie lugejaks! Kuna Makroskoobi tegevuse jätkamine nõuab palju tööd ning väljaminekuid, sõltub portaali edasi püsimine oma lugejate toetusest, ilma milleta pole paraku ka Makroskoopi.   

Kui soovid, et Makroskoop avaldaks ka edaspidi kaalukaid uudiseid, läbinägelikke analüüse ja mõtlemapanevaid arutelusid, siis saad sellele kaasa aidata, tehes pangas püsikande (või erakorralise suurema toetuse) portaali kontole.

Kuigi Makroskoobi lugejate majanduslikud võimalused on erinevad, on iga annetus portaali edasikestmise jaoks erakordselt oluline ning suure tänuga vastu võetud.

Aitäh!

Esifoto: Aerovista Luchtfotografie/Shutterstock.com

Jaga sõpradega:
Tasuta uudiskiri
Hoia end Makroskoobis!

Saadame korra nädalas sinu e-postkasti kokkuvõtte nädala jooksul ilmunud olulisematest lugudest ja uudistest.