AUDIOVERSIOON kuulatav lehekülje lõpus
California osariigi seadusandliku kogu ette toodud uus seaduseelnõu kohustaks kõiki uusi autosid varustatama seadmega, mis piirab automaatselt sõiduki kiirust maksimaalselt kuni 10 miili tunnis üle lubatud sõidukiiruse. Seaduseelnõu autor, California osariigi senaator Scott Wiener väidab, et kiiruse reguleerimist nõudev seaduseelnõu vähendaks liiklussurmasid.
Üks California demokraadist seaduslooja on esitanud osariigi senatile seaduseelnõu, mida ta nimetab “murranguliseks”. Seaduseelnõu nõuaks, et kõik Californias müüdavad uued autod peavad olema edaspidi varustatud seadmega, mis takistab neil sõita rohkem kui 10 miili tunnis üle kiirusepiirangu.
San Franciscost pärit demokraat Scott Wiener esitas jaanuaris California teedel “kiiruse ületamise ja surmajuhtumite arvu vähendamise paketi”, mis sisaldab sätet, mille kohaselt “Californias müüdavatesse uutesse sõidukitesse” tuleb “paigaldada kiirusregulaatorid, nutikad seadmed, mis piiravad automaatselt sõiduki kiirust kuni 10 miili üle seadusliku piiri”.
“Ette pandud muudatused kujutavad endast jõulist katset võidelda surmaga lõppevate liiklusõnnetuste vastu, mis on kogu USAs – ja eriti Californias – riskantse liikluskäitumise suurenemise tõttu pärast pandeemia algust järsult kasvanud,” selgitati Wieneri büroo pressiteates. “USA riikliku transpordiuuringute MTÜ TRIP hiljutises aruandes leiti, et liiklusõnnetustes hukkunute arv Californias on aastatel 2019-2022 kasvanud 22%, võrreldes 19%-ga kogu USAs. Aastal 2022 hukkus liiklusõnnetustes 4400 kalifornialast.”
Samuti nõuab seaduseelnõu pakett “veoautodele külgmiste allasõidutõkete paigaldamist, et vähendada ohtu kokkupõrke ajal veoauto alla paiskuvatele autodele ja jalgratastele,” ning lisaks veel “füüsilisi parendusi nagu uued ülekäigurajad ja kõnniteede laiendused riigi omandis olevatel linnatänavatel, et paremini arvestada jalakäijate, jalgratturite, puuetega inimeste ja läbisõidul liiklejate vajadusi”.
Pressiteates väidetakse, et välja käidud muudatuste eesmärk on “vähendada California liiklusõnnetustes hukkunute epideemiat”.
“Liiklussurmade murettekitav kasv on talumatu ja nõuab kiiret reageerimist,” deklareeris Wiener. “Ei ole mingit põhjust, miks keegi peaks avalikul teel sõitma üle 100 miili tunnis, kuid 2020. aastal väljastas California maanteepatrull üle 3000 trahvi just seesuguse rikkumise eest. Kiiruseületamise ennetamine on seetõttu mõistlik lähenemine, et vältida neid täiesti mõttetuid ja südantlõhestavaid õnnetusi.”
Mitte kõik kodanikud ei ole välja pakutud õigusaktiga nõus, sealhulgas sotsiaalmeedia kasutajad, kes väljendasid pettumust antud kava suhtes.
USA Riikliku Liiklusohutuse Ameti pressiesindaja ütles Fox News Digitalile, et amet “ei kommenteeri menetluses olevaid õigusakte”.
Adrian Bachmanni kommentaar:
Keegi meist ei soovi kedagi liikluses vigastada ega hukatusse saata. Samuti ka ise liiklusõnnetuses kannatada saada või hukkuda. Sellest tulenevalt on liiklusreeglite ning nende rikkumise eest ettenähtud karistuste süsteem igati mõistetav. Ent arusaam nagu tähendaks maksimaalselt range kiirusepiirangute rakendamine maksimaalset võitu liiklusõnnetuste arvus või raskusastmes on faktiliselt ebatõene vähemasti Euroopa statistika põhjal.
Kõneka faktina on ainsa Euroopa riigina kiirusepiiranguteta kiirteevõrku haldaval Saksamaal letaalsete liiklusõnnetuste arv ligi kaks korda väiksem kui samaväärselt moodsat teedevõrku omaval Prantsusmaal või Belgias (Euroopa riikide liiklussurmade statistikaga võib lähemalt tutvuda järgmisel LINGIL) .
Antud uudises kajastatud eelnõu kannab endas seega tänapäevale omase vaimulaadi tunnuseid: primitiivne mittekompleksne mõtlemine, loosunglikkus, ekstreemne riskikartus, võltsempaatia ning maniakaalne tung reguleerida, normeerida, sanktsioneerida kõiki inimelu aspekte üha rangemal määral. Kuigi on ebaselge, kas kavandatav seaduseelnõu Califronias kunagi ka seaduseks saab, on selge, et ajastu vaim näeb tulevikus ette mitte üksnes inimeste liikumiskiiruse, vaid liikumisvabaduse kui sellise üha ahtamaks muutmist.
Makroskoop saab ilmuda üksnes oma lugejate ja kuulajate toel. Juhul kui ka Sina oled huvitatud Makroskoobi edasisest ilmumisest, saad teha selleks omale jõukohase annetuse käesoleva loo lõpus toodud rekvisiitidel. Tänan tähelepanu ja abi eest!
Adrian Bachmann on Makroskoobi temaatilise kontsepti väljatöötaja ja portaali peatoimetaja. Ta on lõpetanud Tartu Ülikooli õigusteaduskonna, õppinud EBS-i magistriõppes ärijuhtimist ning töötanud 10 aastat luureanalüütikuna Välisluureametis ja NATO peakorteris. Seejärel 4 aastat peaanalüütikuna investeerimiskulla valdkonnas. Tema missiooniks on majanduslike, poliitiliste ja julgeolekualaste protsesside ning nende omavaheliste seoste mõistetavaks tegemine nii globaalsel, regionaalsel kui ka riiklikul tasandil. Kes soovib aidata Adrianil seda kutsumust jätkata, saab seda teha läbi annetuse pangalingiga: