Majandus & raha

Vietnami koroonasulud põhjustavad kaost maailma rõivatööstuses

Vietnami range ja pikaajaline koroonasulg on põhjustanud toodete puudujäägi alates jalanõudest ja kampsunitest kuni autoosade ja kohvini mitmetel ülemaailmsetel kaubamärkidel, sh Nike ja Gap, mis sõltuvad suurel määral Kagu-Aasia riikide tootjatest.

Vietnami tehaste peatumine on osa laiemast kriisist üle kogu maailma, mis on viimas inflatsiooni kiirele tõusule ning paneb muretsema maailma majanduse taastumise tempo pärast.

Claudia Anselmi, mitme Euroopa ja USA rõivatööstuse hiiu tarneahela võtmekontserni, Hanoist ida pool asuva kangavabriku Hung Yen Knitting & Dyeing itaallasest direktor, muretseb igapäevaselt selle pärast, kas tehas suudab tööd jätkata.

Pärast seda, kui Vietnami viimane laastav viiruselaine kevadel neid esimest korda tabas, on ettevõtte toodang langenud 50% ning neil tuleb silmitsi seista jätkuvate probleemidega hankimaks oma sünteetilisest materjalist kaupade tootmiseks vajalikku lõnga.

„Esialgu oli meil puudu tööjõust, sest kõik pidid kodus olema,” ütles Anselmi, kelle ettevõtte poolt toodetavat kangast kasutatakse hiljem näiteks Nike`i, Adidase ja Gapi ujumis- ja spordiriiete valmistamiseks.

Nüüd on kehtestatud „reisipiirangud ohtu seadnud logistika nii sisse kui välja liikuvate kaupade osas, mis on põhjustanud pikaajalisi viivitusi,” ütles Anselmi AFP-le. „Me jääme ellu üksnes siis, kui meil on tagavarasid.”

Mitmed ettevõtted on Washingtoni ja Pekingi vahelise kaubandussõja tõttu viimastel aastatel Hiinast just Kagu-Aasiasse ümber kolinud.

Ehkki nakatumisnäitajate langedes on sulud kogu riigis järk-järgult lõdvenemas, on miljonid vietnamlased mitmeid kuid olnud sunnitud kodus püsima.

Kuid keeruline kontrollpunktide võrgustik ja segased reisilubade eeskirjad on muutnud elu võimatuks nii autojuhtidele kui ettevõtetele, kes tahavad kaupu riiki sisse tuua ja sealt välja viia.

Ettevõtte FM Logistic Vietnam tegevdirektor Hamza Harti ütles, et mitmed Mekong Delta autojuhid olid sunnitud Can Tho linna sisenemiseks kolm ööpäeva oma sõidukis ootama.

„Neil ei olnud toitu ega midagi,” ütles ta Hanois peetud Prantsuse Kaubanduskoja vestlusringis.

Muutused tootmises

Viivitused ja piirangud põhjustavad välisettevõtetele palju peavalu, ehkki mitmed sellised ettevõtted on Washingtoni ja Pekingi vahelise kaubandussõja tõttu viimastel aastatel Hiinast just Kagu-Aasiasse ümber kolinud.

Lõuna-Vietnamis, COVID-19 vastase võitluse epitsentris, lagunes koost kuni 90% rõivatööstuse tarneahelatest, teatas Vietnami tekstiili- ja rõivatööstuse liit (Vietnam Textile and Apparel Association – Vitas) augustis, vahendab riiklik meedia.

Nike, kes hoiatas eelmisel nädalal, et on hädas spordirõivaste puudujääkidega ja kärpis müügiprognoose, osutas samuti Vietnami poole, öeldes, et 80% nende Vietnami lõunaosas asuvatest tehastest ja peaaegu pooled rõivatehased kogu riigis on oma uksed sulgenud.

Ligi pooled Nike`i jalanõudest valmistatakse Vietnamis.

Lõuna-Vietnamis, COVID-19 vastase võitluse epitsentris, lagunes koost kuni 90% rõivatööstuse tarneahelatest,

Ehkki mõned tehased suutsid kehtestada süsteemi, kus töötajatel on võimalik süüa, töötada ja magada kohapeal, et piirangutest mööda pääseda, ütles Vitas, et sellega kaasnevad kulud on paljude jaoks liigseks takistuseks.

Jaapani ettevõte Fast Retailing, kellele kuulub ka populaarne Uniqlo kaubamärk, süüdistas samuti olukorda Vietnamis kampsunite, dressipükste, dressipluuside ja kleitide puuduses. Adidas ütles aga, et tarneahela probleemid, sealhulgas Vietnamis, võivad neile aasta lõpuks müügitulude pealt maksma minna kuni 500 miljonit eurot ehk ligikaudu 585 miljonit USA dollarit.

Isegi kui sulud järk-järgult lõdvenevad, muretsevad paljud pikaajaliste mõjude pärast tootmisele Vietnamis. Nike ja Adidas tunnistasid, et soovivad ajutiselt tootmise mujale viia.

Ligi pooled Nike`i jalanõudest valmistatakse Vietnamis.

USA, Euroopa Liidu, Lõuna-Korea ja Kagu-Aasia riike esindavad juhtivad ettevõtete liidud väljendasid peaminister Pham Minh Chinhile saadetud kirjas muret tootmise Vietnamist eemaldumise pärast, hoiatades, et 20% nende tootjatest on juba lahkunud.

„Kui tootmises muutused aset leiavad, on neid keeruline tagasi pöörata,” kirjutasid nad.

Ettevõtte Maxport Vietnam peadirektori asetäitja Nguyen Thi Anh Tuyet, kelle 6000 töötajat toodavad spordirõivaid muuhulgas näiteks Lululemoni, Asicsi ja Nike`i jaoks, ütles AFP-le, et nende ettevõte oli „väga mures” selle pärast, et kliendid võivad oma tellimused tagasi võtta, ehkki nende ettevõte on üks väheseid õnnelikke, kes on viimastel rasketel kuudel pääsenud suuremate kahjustusteta.

Ilma välisklientideta „oleks meie personal tööta,” ütles ta.

Kohv ja autod

Pandeemia ei ole hoopi andnud mitte ainult tekstiilitööstusele, vaid ähvardab ka globaalseid kohvivarusid, sest Vietnam on ühtlasi maailma suurim lahustuva kohvi tarbeks kasutatavate robusta kohviubade tootja. Ka nende kaupade hinnad on tõusnud nelja aasta kõrgeimale tasemele.

Ka autotööstus ei ole pääsenud. Osaliselt just viirusest tingituna on Toyota oma tootmist septembris ja oktoobris oluliselt vähendanud, öeldes AFP-le, et nii Malaisias kui „Vietnamis on mõju olnud suur.”

Puudujääke on süvendanud ka viirusest tingitud langusele järgnenud nõudluse kasv Läänes.

Pandeemia ei ole hoopi andnud mitte ainult tekstiilitööstusele, vaid ähvardab ka globaalseid kohvivarusid, sest Vietnam on ühtlasi maailma suurim lahustuva kohvi tarbeks kasutatavate robusta kohviubade tootja.

Anselmi usub, et juhul, kui oktoobris suudetakse normaalse tootmise juurde naasta, otsustavad ettevõtted siiski Vietnamisse jääda.

„Kui tehastel lubatakse töötada, siis minu arvates on usk Vietnamisse endiselt alles.”


Jaga artiklit sõpradega:

Seotud lood:

Tasuta uudiskiri
Hoia end Makroskoobis!

Saadame korra nädalas sinu e-postkasti kokkuvõtte nädala jooksul ilmunud olulisematest lugudest ja uudistest.

Lisa kommentaar

Palun kasuta oma päris nime ja aadressi. Sinu e-posti aadressi ei kuvata avalikult. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga