Site icon Makroskoop

Triljoniettevõte Tesla – maailma suurim autotootja või suurim mull automaailmas?

Maailma autotoodangust vaid 1% andev Tesla sai äsja väärtuslikumaks kui 10 maailma suurimat autotootjat kokku.

25. oktoobril sooritasid elektriautode tootja Tesla (TSLA) aktsiad dramaatilise 12,7% suuruse hüppe, jõudes 1024 USA dollarini ning viies ettevõtte turuväärtuse üle müütilise triljoni dollari piiri (märkus: triljon dollarit on võrdne umbes 126-miljonilise elanikkonna ja maailma suuruselt 15. majanduse Mehhiko aastase kogutoodanguga).

Tänapäeval, mil triljonid lendavad vasakule ja paremale, ei pruugigi see summa enam sedavõrd astronoomilisena paista, ent number on siiski erakordne. Tasub meeles pidada, et autotootjad tegutsevad tööstusharus, kus nende aktsiate hind ületab tavapäraselt 10-30 korda nende aktsiate poolt pakutud aastase kasumi numbri. Tesla puhul on aktsia hinna ja kasumlikkuse näitaja suhtarv jõudnud uskumatuna näiva 332-ni.

Aga Tesla ei olevatki mingi tavaline autotootja. Selle tegevjuht Elon Musk kõnnib metafoorilises mõttes vee peal ning mitte miski ega keegi ei saa teda puutuda, iseäranis sektoriülest järelevalvet teostavad organid, millel Muski imeettevõtte võidukäiku ei lubata väärata. 

Autotootjad tegutsevad tööstusharus, kus nende aktsiate hind ületab tavapäraselt 10-30 korda nende aktsiate poolt pakutud aastase kasumi numbri. Tesla puhul on aktsia hinna ja kasumlikkuse näitaja suhtarv jõudnud uskumatuna näiva 332-ni.

1,01 triljoni dollari suuruse turukapitalisatsiooniga Tesla on ettevõte, mis on tänaseks päevaks väärt rohkem kui maailma 10 kõige väärtuslikumat autotootjat kokku, nende hulgas maailma suurim autotootja Toyota, BYD (Hiina), Volkswagen grupp (VW, Porsche, Audi, Škoda, Seat jne), Daimler, GM, BMW, Ford, Stellantis, Honda ja SAIC Motors (Hiina).

Tesla aktsiate hüppeline tõus suurendas ettevõtte turukapitalisatsiooni kõigest ühe päevaga 115 miljardi USA dollari võrra. Kasvu vallandas uudis, et Tesla võib 2022. aasta jooksul müüa autorendi ettevõttele Hertz 4,2 miljardi dollari väärtuses madala marginaaliga rendiautosid.

Mõelgem hetkeks selle uudise peale: 100 000 rendiauto potentsiaalne müük on võrreldav 2-3 miljoni rendisõidukiga, mida teised autotootjad keskmiselt ühes aastas USA autorendi ettevõtetele müüvad.

Tesla on ettevõte, mis on tänaseks päevaks väärt rohkem kui maailma 10 kõige väärtuslikumat autotootjat kokku.

115 miljardit USA dollarit, mille võrra Tesla turukapitalisatsioon ühe päevaga kasvas, on suurem kui mis tahes teise maailma suurima autotootja tervikväärtus, kui välja arvata kolm maailma suurimat autotootjat Toyota, Volkswagen ja BYD. 115 miljardi dollari lisandumine Tesla turukapitalisatsioonile on võrdsustatav Daimleri, Nissani ja Renault kogu turukapitalisatsiooni Tesla omaga liitmisega.

Autotootjate ülemaailmset turuosa vaadates kahaneb Tesla positsioon aga maailma autotööstuse titaanist kääbuseks. Kuigi firma müüginumbrid on viimastel aastatel suurenenud, on kasv globaalse autotööstuse mastaapides tähendanud üksnes turuosa suurenemist peaaegu olematust väga tagasihoidlikuni. 

Tesla ettevõtte väärtus on suurem kui maailma 10 suurimal autotootjal.
Tesla toodang annab vaid 1,2% maailma autotoodangust.

Käesoleva aastaga on Tesla toimetanud üle maailma ostjateni 627 000 sõidukit, nendest 241 000 kolmandas kvartalis, mis on üleüldist pooljuhtkiipide defitsiiti arvestades suur saavutus. Aasta lõpuks võib Tesla olla müünud umbes 900 000 sõidukit, mis on maailma sõiduautode 75-miljonilisel turul siiski vaid tilgaks meres, ulatudes kogutoodangust vaid 1,2%ni.

Kommenteerib Adrian Bachmann

Maailma autotööstuse elektriautode turuosas hetkel veel tehnoloogilist liidripositsiooni omava Tesla turuväärtuse ning ettevõtte sisulise materiaalse lisaväärtuse loomise võime vahel lasuv kuristik on üks parimaid näiteid sellest, kuidas maailma finantsmajandus ning füüsiline majandus on üksteise orbiitidelt lahkumas ning toimivad omavahel vähest kokkupuudet omavates reaalsustes.  

Kuidas on võimalik, et üks äsja turule sisenenud “start-up” autotootja võib olla väärt rohkem kui maailma 10 suurimat autotootjat kokku, kes valmistavad üheskoos umbes 50 kuni 100 korda rohkem sõidukeid kui Elon Muski ettevõte?

Tulevikus läheb paratamatult kaotsi Tesla “ükssarviku” staatus, mille minetumisega muutuvad otsesed paralleelid teiste autotootjatega vältimatuks ning firma hakkab paistma rängalt ülehinnatuna. Olukord, kus elektriautosid tootev Tesla on ka tulevikus väärt kümme korda enam kui sama häid või paremaid elektriautosid tootev Mercedes ei saa paraku jääda kestvaks reaalsuseks. 

Talupojamõistus ütleb siinkohal, et see saab olla võimalik vaid juhul, kui Tesla poolt toodetud sõiduvahendid on kas 50 korda kallimad või võimaldavad ettevõttele iga ühiku pealt 50 korda suuremat kasumimarginaali kui teiste autotootjate looming. Mõlema parameetri puhul on reaalsus mõistagi oluliselt argisem.

Tesla toodang on tavaautodest keskmiselt vaid umbes 1,5-2 korda kallim. Mis kasumimarginaali puutub, siis selle üle võib üksnes teoretiseerida ning see on number, mis varieerub tugevalt sõltuvalt sellest, milliseid ajalisi telgi investeeringute tasuvuse mõttes silmas pidada. Ometi on Tesla kasumimarginaali potentsiaal suur, kuna elektriautod on baastehnoloogiate mõttes märksa lihtsamad kui sisepõlemismootoriga ekvivalendid.

Hetkel, mil tavaautost kaks korda kallim Tesla sõiduk on oma uurimus- ja arendustöö kulud tasa teeninud, on selle pealt teenitav kasumimarginaal kindlasti oluliselt suurem kui konventsionaalsetel autodel, mida on nii rahaliselt kui töötundides mõõdetuna märksa kulukam toota.   

Kuidas on võimalik, et üks äsja turule sisenenud “start-up” autotootja võib olla väärt rohkem kui maailma 10 suurimat autotootjat kokku, kes valmistavad üheskoos umbes 50 kuni 100 korda rohkem sõidukeid kui Elon Muski ettevõte?

Teoreetiliselt võiks konstrueerida Tesla astronoomilise turukapitalisatsiooni õigustuseks prognoosi, milles sisuliselt maailma kalleimaks start-upiks olev firma haukab tulevikus endale suure tüki hetkel Toyota, Volkswagen grupi, Daimleri ja teiste autotootjate poolt domineeritud turust. See on klassikaline perspektiivika, turgu “häirivat” tehnoloogiat edendava start-upi loogika, millega loodetakse vanad turuvalitsejad eemale pühkida. 

See stsenaarium aga kindlasti ei teostu ning Tesla unistus müüa aastal 2030 maailmas 20 miljonit sõidukit (s.t sama palju kui maailma suurimad autotootjad Toyota ja Volkswagen grupp kokku) on ülimalt ebatõenäoline. Saksa ja Jaapani autotööstuse insenertehniline baas ületab oluliselt Ühendriikide oma – see on tõsiasi, millest annab tunnistust ka Tesla tulevikutehaste rajamine Saksamaale – ning on vaid aja küsimus, mil Saksa ja Jaapani autotootjad hakkavad sööma Tesla elektrisõidukite turuosasse, mitte vastupidi.  

Kuna elektriautode turu maht kasvab pidevalt, siis jagub nõudlust lähiaastatel veel kõigile suurtootjatele, ent tulevikus läheb paratamatult kaotsi Tesla “ükssarviku” staatus, mille minetumisega muutuvad otsesed paralleelid teiste autotootjatega vältimatuks ning firma hakkab paistma rängalt ülehinnatuna. Olukord, kus elektriautosid tootev Tesla on ka tulevikus väärt kümme korda enam kui sama häid või paremaid elektriautosid tootev Mercedes ei saa paraku jääda kestvaks reaalsuseks. 

Ükskõik mis nurga alt triljoni dollarilise väärtusega elektriautode tootja fenomenile ka ei läheneks, tundub Tesla olevat ettevõte, mis vaatamata kogu oma innovaatilisusele on oma finantsnäitajate poolest kas klassikaline finantsmull või siis ettevõte, mis on toetatud Läänemaailma finantsvõimude poolt ideoloogilistel kaalutlustel. Eeskätt kui ikooniline “rohepöörde” lipulaev, mis mängib võtmerolli maailma ümberkorraldamises viisil, mis on harmooniline finantsmaailma valitsejate soovidega. Tõde on ilmselt mitte kuskil vahepeal, vaid pigem segu mõlemast.


Adrian Bachmann on Makroskoobi temaatilise kontsepti väljatöötaja ja portaali peatoimetaja. Ta on lõpetanud Tartu Ülikooli õigusteaduskonna, õppinud EBS-i magistriõppes ärijuhtimist ning töötanud 10 aastat luureanalüütikuna Välisluureametis ja NATO peakorteris. Seejärel 4 aastat peaanalüütikuna investeerimiskulla valdkonnas. Tema missiooniks on majanduslike, poliitiliste ja julgeolekualaste protsesside ning nende omavaheliste seoste mõistetavaks tegemine nii globaalsel, regionaalsel kui ka riiklikul tasandil. Kes soovib aidata Adrianil seda kutsumust jätkata, saab seda teha läbi annetuse pangalingiga:

Jaga sõpradega:
Exit mobile version