Majandus & Raha

Tarneraskused jätavad maailmamajandusele püsiva jälje – UPSi juht

UPS, üks maailma suurimaid kauba transportimisega tegelevaid ettevõtteid, prognoosib, et globaalsed tarneahelaprobleemid jätkuvad ka 2022. aastal.

Katkestused lennujaamade, mere- ja maismaasadamate, kauba- ja konteinerlaevaliinide ning kaubaveoettevõtete keerulises võrgus, milles kaupu üle kogu maailma liigutatakse, on endiselt pingelised ja jätavad tõenäoliselt globaliseerumisele püsiva jälje.

UPS International president Scott Price ütles väljaandele Financial Times, et rahvusvahelised jaemüüjad ja tootjad on hakanud oma tarneahelaid piirkondadeks jagama.

„Paljud ettevõtted on tulnud meie käest küsima, mis on parimad asukohad tootmis- ja montaažikeskuste rajamiseks,” ütles Price. „On tekkinud arusaam, et ulatuslikele tarneahelatele tuginemine on suur riskifaktor.”

Ettevõtte rahvusvahelist tegevust juhtiv Price ütles, et pandeemia tõttu kokku kuivanud reisitööstus on tegevuse jätkamise keeruliseks teinud ettevõtetele, mis kasutavad suurtes kogustes kauba transportimiseks kommertslennukeid.

Tema prognoosi kohaselt võib lennureiside taastumine venida kuni 2025. aastani.

Pandeemia tõttu kokku kuivanud reisitööstus on tegevuse jätkamise keeruliseks teinud ettevõtetele, mis kasutavad suurtes kogustes kauba transportimiseks kommertslennukeid.

Price’i arvates on tõenäoline, et rahvusvahelised ettevõtted viivad tarneahela jalajälje vähendamiseks oma tootmiskeskused Aasiast üle Põhja- või Lõuna-Ameerikasse.

„Üks põhjus, miks tarneahelate piirkondlikumaks muutmine on kiirenemas, on see, et ettevõtteid üllatas, kui vähe neil sel perioodil valikuvabadust oli,” ütles Price.

Atlantas registreeritud logistikaettevõtte sõnul suurenevad nende tarnehinnad klientide jaoks ligikaudu 2,8% aastas, mis on tublisti alla 10 aasta keskmise.

Teises intervjuus uudisteagentuurile AFP News ütles Price:

„Olen naljaga pooleks soovitanud inimestel oma jõulukingid kohe ära osta, sest muidu pole neil jõululaupäeval muud kui pilt millestki, mis jõuab kohale alles veebruaris või märtsis.”

On tõenäoline, et rahvusvahelised ettevõtted viivad tarneahela jalajälje vähendamiseks oma tootmiskeskused Aasiast üle Põhja- või Lõuna-Ameerikasse.

Mõni nädal varem tegi UPS-i konkurent DHL sarnase hoiatuse ummistunud Atlandi-üleste laevateede kohta.

„Me ei oota, et veotariifid lähiajal stabiliseeruksid,” ütles Karsten Michaelis, DHL Global Forwarding Asia Pacific ookeanikaubanduse juht.

„Aastajagu katkestusi, konteinerite puudus, ülekoormatud sadamad ning sobiva asukohaga laevade puudus on kumulatiivselt loonud olukorra, kus nõudlus kauba järele on olemasolevast võimekusest palju suurem.”

Hiljuti avaldatud andmed Los Angelese ja Long Beachi sadamatest Californias näitasid, et laevade koormatus on jõudnud rekordilisele tasemele.

Suurimate kaubavedajate sõnul ei ole katkestused tarneahelates lähiajal järele andmas ning tootjahinnad on seetõttu tõusuteel. USA Tööministeeriumi poolt avaldatav tarbijahinnaindeks jääb tõenäoliselt veel kõrgele tasemele.

Jaga sõpradega:
Tasuta uudiskiri
Hoia end Makroskoobis!

Saadame korra nädalas sinu e-postkasti kokkuvõtte nädala jooksul ilmunud olulisematest lugudest ja uudistest.