Olukorras, kus Saksa valitsus survestab riigi ettevõtteid lakkamatult kasvavate maksutõusude ja üha rangemate regulatsioonidega, on Saksa rahvuslikuks uhkuseks olevad autotootjad massiliselt Ungarisse kolimas.
Tänu märksa lihtsamale ja ennustatavamale majanduskeskkonnale on Ungari nüüdseks muutunud väga atraktiivseks tootmise asukohamaaks kõikide suurte Saksa autotootjate jaoks. Ungari väiksemate maksude ning vähem pealetükkivate regulatsioonidega keskkond on tõmmanud ligi enamike Saksa autogigantide investeeringuid, sealhulgas Mercedese, BMW ning Audi suured kapitalimahutused.
Näiteks investeerib maailma vanimaks autotootjaks olev noobelmark Mercedes-Benz 2026. aastaks rohkem kui 1 miljard eurot oma Kesk-Ungaris asuva tehase laiendamisse, sealhulgas uute montaažihoonete ehitusse, toimingute digitaliseerimisse ning paindlike tootmisliinide rajamisse.
Ungari väiksemate maksude ning vähem pealetükkivate regulatsioonidega keskkond on tõmmanud ligi enamike Saksa autogigantide investeeringuid, sealhulgas Mercedese, BMW ning Audi suured kapitalimahutused.
Ka Baieri prestiižne autotootja BMW on saatnud Saksa valitsusele üheselt mõistetava signaali, korraldades oma uue, täiselektrilise linnamaasturi iX3 tootmise Ungari suuruselt teises linnas Debrecenis asuvas tehases, kus kasutatakse süsinikuneutraalset kõrgtehnoloogiat.
Seevastu Audi on juba üle 30 aasta tootnud oma luksusmasinaid Loode-Ungari suurimas linnas Győris. Möödunud aastal toodeti Győri tehastes 180 000 sõidukit ning üle 1,5 miljoni mootori.
Saksa autotootjate kolimine justnimelt Ungarisse on välja vihastanud rohepöörde kõige fanaatilisemaks toetajaks oleva roheliste partei, kelle poliitika tagajärjena Saksa majanduse kroonjuveel ei koli mitte lihtsalt Saksamaalt minema, vaid kolib Viktor Orbáni juhitud Ungarisse, mille konservatiivseid ja majandusvabadust hindavaid aateid roheliste partei vihkab.
Saksa autotootjate kolimine justnimelt Ungarisse on välja vihastanud rohepöörde kõige fanaatilisemaks toetajaks oleva roheliste partei, kelle poliitika tagajärjena Saksa majanduse kroonjuveel ei koli mitte lihtsalt Saksamaalt minema, vaid kolib Viktor Orbáni juhitud Ungarisse, mille konservatiivseid ja majandusvabadust hindavaid aateid roheliste partei vihkab.
Roheliste parteisse kuuluv parlamendiliige Anton Hofreiter, Bundestagi Euroopa Liidu asjade komisjoni esimees, kurtis hiljuti autoajakirjale Auto Motor und Sport antud intervjuus, et paljud Saksa autofirmad on otsustanud oma tegevuse Ungarisse kolida, märkides, et „Saksa korporatsioonidel on naiivne arusaam autokraatiast.“
Hofreiter peab problemaatiliseks ka Hiina rolli autotööstuses, nimetades Ungarit „tehniliste teadmiste lekke sillapeaks“.
Ometi on sellised väited Saksamaa autotootjad seni külmaks jätnud. Ungari on EL-i liige, majanduslikult stabiilne ning selle tööstus on niigi tihedalt seotud Saksamaa tarneahelaga. Samuti pakub riik kvalifitseeritud tööjõudu taskukohaste hindadega ilma Saksamaal levinud pideva vasakpoolse ideoloogiata, mis halvustab autokultuuri ja autotootmist.
Võrreldes Ungariga on Saksamaa tootmispaigana ettevõtjate jaoks kulukas, ebaatraktiivne ja ebastabiilne. Kõrgete energiahindade, ülereguleerimise ja sisepõlemismootorite ebakindla tuleviku tõttu plaanib Mercedes Saksamaal järgmise kolme aasta jooksul 100 000 sõidukit senisest vähem toota. Tööstus liigub sinna, kus on võimalik tegevust planeerida ja kus ootab ees kvalifitseeritud tööjõud – ja Saksamaa ei ole praegu selline koht.
Kõrgete energiahindade, ülereguleerimise ja sisepõlemismootorite ebakindla tuleviku tõttu plaanib Mercedes Saksamaal järgmise kolme aasta jooksul 100 000 sõidukit senisest vähem toota.
Saksamaa plaan täielikult rohelisele energiale üle minna on nüüdseks rekordkiirusel Euroopa suurimat tööstusvõimu tööstusettevõtetest tühjaks jooksutamas. Autotootjad ei ole ainsad, kes oma tehased Ungarisse ümber paigutavad, nad moodustavad vaid osa laiemast suundumusest, milles kogu tööstus põgeneb peamiselt kõrgete tootmiskulude ja majanduspoliitilise ebakindluse tõttu Saksamaalt.
Roheliste poliitikute raev paljastub sealjuures päev-päevalt üha abitumana, kuna nagu Ungari peaminister Viktor Orbán on lugematuid kordi viidanud, ei saa majanduse toimimise aluseid ideoloogia abil tühistada.
Saksamaa plaan täielikult rohelisele energiale üle minna on nüüdseks rekordkiirusel Euroopa suurimat tööstusvõimu tööstusettevõtetest tühjaks jooksutamas.
Adrian Bachmanni kommentaar:
Tõsiasi, et Saksa majanduse selgrooks olevad autotootjad on kolimas Ungarisse ning teistesse riikidesse, kus paljude generatsioonide poolt loodud rikkust ning rikkuse loomise võimet ei ole asutud hullumeelse kiirusega hävitama intellektuaalselt ning moraalselt laostunud riigiaparaadi poolt, on mõistetav. See on mõistetav nii moraalsest kui majanduslikust loogikast lähtudes.
Inimkonna ajalugu on loendamatu arv kordi demonstreerinud, et rikkust ei ole võimalik luua keskkonnas, mis on valitsetud vaimselt haigete ideoloogiliste fanaatikute ning moraalselt küüniliste oportunistide poolt, kes näevad võimalust kogu ühiskonda laostava poliitika propageerimise kaudu isiklikult rikastuda, tehes seda keset ühiskonna kui terviku laostumist. Täiuslikuks näiteks oleks siinkohal maksumaksjatelt rekvireeritud rahade abil subsideeritud tuulegeneraatorite püsti panemisest rikastuv ettevõte, mille tegevuse tulemusena hävineb terve riigi tulevik nii ökonoomilises kui ökoloogilises mõttes. Siinkohal on tegemist sõna otseses mõttes elamisega teiste surma arvelt, rikastumisega teiste vaesumise hinnaga.
Rikkust ei ole võimalik luua keskkonnas, mis on valitsetud vaimselt haigete ideoloogiliste fanaatikute ning moraalselt küüniliste oportunistide poolt, kes näevad võimalust kogu ühiskonda laostava poliitika propageerimise kaudu isiklikult rikastuda, tehes seda keset ühiskonna kui terviku laostumist.
Adrian Bachmann
Füüsikaseadusi eirava rohesõgeduse kokku sulamine majandusseadusi ignoreeriva sõgeda maksupoliitikaga, mis röövib enamiku ettevõtjate ning töötajate poolt loodud rikkusest riigiaparaadi kaukasse, on aga kõige kiirem tee ühiskonna laostumiseni nii majanduslikus kui moraalses mõttes. See on teekond, mis on Euroopa Liidu poolt kõikidele Euroopa riikidele ette nähtud – protsess, mis on peegeldumas Euroopa riikide rikkuse ja elukvaliteedi ühe kiirenevas allakäigus maailma riikide seas.
Keda huvitab lugeda täiendavaid ning süvenenumaid lugusid rohepöörde olemusest ning laastavast mõjust, võib nendega tutvuda käesoleva loo lõpus.
Füüsikaseadusi eirava rohesõgeduse kokku sulamine majandusseadusi ignoreeriva sõgeda maksupoliitikaga, mis röövib enamiku ettevõtjate ning töötajate poolt loodud rikkusest riigiaparaadi kaukasse, on aga kõige kiirem tee ühiskonna laostumiseni nii majanduslikus kui moraalses mõttes.
Adrian Bachmann
Makroskoop saab ilmuda üksnes oma lugejate ja kuulajate toel. Juhul kui ka Sina oled huvitatud Makroskoobi edasisest ilmumisest, saad teha selleks omale jõukohase annetuse käesoleva loo lõpus toodud rekvisiitidel. Tänan tähelepanu ja abi eest!
Adrian Bachmann on Makroskoobi temaatilise kontsepti väljatöötaja ja portaali peatoimetaja. Ta on lõpetanud Tartu Ülikooli õigusteaduskonna, õppinud EBS-i magistriõppes ärijuhtimist ning töötanud 10 aastat luureanalüütikuna Välisluureametis ja NATO peakorteris. Seejärel 4 aastat peaanalüütikuna investeerimiskulla valdkonnas. Tema missiooniks on majanduslike, poliitiliste ja julgeolekualaste protsesside ning nende omavaheliste seoste mõistetavaks tegemine nii globaalsel, regionaalsel kui ka riiklikul tasandil.
Kes soovib aidata Adrianil seda kutsumust jätkata, saab seda teha läbi annetuse pangalingiga:
Esifoto: Aerovista Luchtfotografie/Shutterstock.com
SEOTUD LOOD: