fbpx
Maailmavõim & GeopoliitikaSuur lugu

Miks Saksa “valgusfoori” valitsus kokku kukkus ja mis saab Saksamaast edasi?

Eugyppius

Saksa nn valgusfoori koalitsioon, mis sai nime punaste sotsiaaldemokraatide (SPD), kollaste turuliberaalsete vabade demokraatide (FDP) ja roheliste ühenduse järgi, kukkus kokku 6. novembri hilisõhtul, kui kantsler Olaf Scholz (SPD) vallandas oma rahandusministri Christian Lindneri, kes on ühtlasi FDP esimees. Seejärel lahkusid vabad demokraadid valitsusest, jättes sotsiaaldemokraadid ja rohelised kuni eeldatavasti veebruaris toimuvate uute valimisteni hingitsema.

Scholz põhjendas Lindneri vallandamist väitega, nagu oleks FDP olnud „liiga tihti tõkestanud vajalike kompromisside saavutamist lavastatud avalike vaidluste ja häälekate ideoloogiliste nõudmistega“ ning et Lindner on „kaotanud tema usalduse“ „liiga sageli seaduste valedel põhjustel blokeerimise“ ja „väikekodanlike parteipoliitiliste taktikate kasutamise“ tõttu. Lindner vastas süüdistustele omalt poolt väitega, et Scholz ise lavastas kriisi ning et Scholzi nõutud eelarvelised järeleandmised oleksid rikkunud tema ametivannet.

Ning sedasi leidiski Saksamaa Liitvabariigi ajaloo kõige ebapopulaarsem, ebaefektiivsem ja avalikult naeruväärsem valitsus oma kuulsusetu lõpu. Ma tahaks siinkohal öelda, et see juhtus Donald Trumpi võidu või roheenergiale ülemineku ebaõnnestumise või rändekriisi tõttu. Sellised väited lisaks ehk mu artiklile põnevust. Aga kuigi neil asjaoludel oli oma roll kogu loos, sai viimaks kaalukeeleks midagi palju igapäevasemat: valitsusel sai lihtsalt raha otsa.

Valgusfoori koalitsioon oli düsfunktsionaalne monstrum juba oma loomise hetkest peale. See sümboliseeris Merkeli-järgse Saksamaa poliitikat, kus paremtsentristlikud kristlikud demokraadid (CDU) on kaldunud tugevalt vasakule, heites suure osa oma konservatiivsetest valijatest kõrvale. Erakond Alternatiiv Saksamaale (AfD) kasvas tekkinud vaakumi täitmiseks, kuid kuna peavooluparteid keelduvad Saksamaale alternatiivi pakkuva parteiga koostööd tegemast, on neil parlamendi enamust üha raskem saavutada. Nii kaua, kuni puhvertsoon AfD ümber püsib, on Saksamaal üks valitsus teise järel nagu valgusfoor, kus diametraalselt vastandlike poliitiliste filosoofiatega poliitikud moodustavad koalitsioone pelgalt selleks, et keelata rahva poliitilise tahte avaldumist.

Nii kaua, kuni puhvertsoon AfD ümber püsib, on Saksamaal üks valitsus teise järel nagu valgusfoor, kus diametraalselt vastandlike poliitiliste filosoofiatega poliitikud moodustavad koalitsioone pelgalt selleks, et keelata rahva poliitilise tahte avaldumist.

Eugyppius

Sotsiaaldemokraadid (SPD) võitsid napilt 2021. aasta valimised ning samal ajal olid ka rohelised oma populaarsuse tipu lähedal. Nimetatud kaks vasakpoolset erakonda olid teineteise jaoks loogilised partnerid, kuid nad ei saavutanud kahekesi valitsuse moodustamise jaoks küllaldast enamust. Seega pidid mõlemad parteid koputama vabade demokraatide (FDP) uksele, sest nood olid ainus partei, kellel oli piisavalt kohti parlamendis, et enamust kokku saada.

Kuid kui FDP esindab fiskaalkonservatiivide huve, siis rohelised ja sotsiaaldemokraadid armastavad isukalt makse ja võlga, sest inimeste maksustamine ja võlgade võtmine on ainsad viisid, kuidas nad saavad raha kulutada. Rohelistel ja SPD-l olid ambitsioonikad plaanid kiirendatud korras roheenergiale ülemineku ja sotsiaalsete hüvede suurendamise osas. Nad kavatsesid ehitada 400 000 uut korterit ning jagada laiali hulgaliselt tööstussubsiidiume eesmärgiga lihtsustada Saksamaa tööstuse üleminekut suurejoonelisse süsinikdioksiidi heitmete järgsesse faasi.

Selleks, et kaasata FDP neisse fantaasiatesse, mõtlesid sotsid ja rohelised välja plaani, mis oli paraku pisut liiga nutikas: maksud jääksid nii, nagu nad on, ja uusi eelarve puudujääki kasvatavaid kulutusi ei tehtaks. Selle asemel rahastaksid rohelised ja SPD oma projekte, kasutades Merkeli valitsuse ajal kasutamata jäänud Covidiga seotud rahasid.

Sel moel lootsid nad hiilida mööda Saksamaa rangest võlapidurist. Alates 2009. aastast sätestab Saksamaa põhiseadus nimelt, et eelarvepuudujääk ei tohi ületada 0,35% SKP-st, välja arvatud juhul, kui tegemist on mõne reaalse või kujuteldava hädaolukorraga, nagu Covidi puhul. Erakorraliste Covidi krediidilubade ümberpaigutamine mittekriitiliste taastuvate energiaallikate ja toetuste alla oli algusest peale õiguslikult kaheldav ettevõtmine ja alates 2021. aastast opositsiooni pagendatud kristlikud demokraadid (CDU) kaebasid selle otsuse kohtusse. Eelmisel aastal tunnistaski Karlsruhe föderaalne konstitutsioonikohus nende eelarvetriki põhiseadusega vastuolus olevaks. See jättis koalitsiooni ilma mitte üksnes rahast, vaid kogu nende eesmärgist ja eksistentsi alusest.

Selle otsuse järel on valgusfoori koalitsioon alates 2023. aasta novembrist sisuliselt surnud. Saksa valitsusparteid on pidanud vaatama jõuetult pealt energiahindade pöörast tõusu ning nende endi kujunemist liitvabariigi ajaloo kõige põlatumaks valitsuseks. Nad on pidanud taluma tagasilükkamist Euroopa Parlamendi valimistel ja täielikku alandamist ka Saksa liidumaade valimistel Tüüringis, Saksimaal ja Brandenburgis.

Saksa valitsusparteid on pidanud vaatama jõuetult pealt energiahindade pöörast tõusu ning nende endi kujunemist liitvabariigi ajaloo kõige põlatumaks valitsuseks.

Eugyppius

Rohelised ja SPD tahtsid koalitsiooni agoonilist lõppu edasi lükata, kuulutades välja uue hädaolukorra, mis võimaldaks neil võlapidurit vältides jälle raha kulutada. Sõda Ukrainas pakkus selleks ideaalset võimalust. FDP ei olnud aga plaaniga nõus. Christian Lindner väitis, et kohtunikud ei usuks iial nende ettekäänet ja et nende plaan on põhiseadusega vastuolus. Tõenäoliselt ei saanud ta puudujääki kasvatava kulutusskeemiga nõustuda, isegi kui ta seda tahtnuks, sest kuigi valgusfoori koalitsioon kahjustas ka rohelisi ja sotsiaaldemokraate, oli see peaaegu täielikult hävitanud FDP ning Lindner oli selleks ajaks tohutu erakonnasisese surve all.

Püüdes oma nahka päästa ja oma erakonda taas elujõuliseks muuta, esitas Lindner koalitsioonipartneritele 18-leheküljelise manifesti „majandusliku pöörde“ saavutamiseks Saksamaal, mis oli sisuliselt otsene rünnak kogu SPD ja roheliste poliitilise programmi vastu ja milles ta nõudis maksude vähendamist, roheliste tööstussubsiidiumide lõpetamist ja roheenergiale ülemineku kavade edasilükkamist.

Need olid nõudmised, millega SPD ja rohelised ei saanud enam nõustuda. Avalikult üritas Lindner tehtust taganeda, rõhutades, et tema dokument oli mõeldud vaid läbirääkimiste lähtepunktina, kuid kulisside taga võttis ta karmima tooni, nõudes oma vasakpoolsetelt partneritelt olulisi järeleandmisi. Lõpuks sai kantsler Scholzil sellest kõigest küllalt. Ta nõudis, et Lindner kui tema rahandusminister seisaks nende erakorralise võlapiduri vältimise kava taga. Kui Lindner keeldus, vallandas Scholz Lindneri ametist ning valitsus, mis oli hingeliselt juba surnud, andis otsad ka kehaliselt.

Olaf Scholz, kes pidi valitsuse laiali saatma, usaldushääletuse läbima ning ennetähtaegsed valimised välja kuulutama, on nüüd püüdnud aega võita. Muuhulgas väidavad Scholtzi valimisametnikud, et neil on vaja mitu kuud, et valimisteks vajalik kogus paberit leida ning hääletussedelid trükkida. See ei ole kusjuures nali…

CDU, FDP ja AfD võiksid selle farsi lõpetada ning kantsler Scholzi oma konstruktiivse umbusaldushääletusega välja tõrjuda. CDU aga keeldub seda loogilist sammu astumast, sest see tähendaks CDU juhi Friedrich Merzi AfD häälte abil ajutiseks kantsleriks nimetamist ja viimast keelavad puhvertsooni absurdsused. Nagu alati, tugevdab CDU otsusekindlus AfD marginaliseerimisel üksnes Saksamaa põlatud ja diskrediteeritud vasakpoolsete võimu.

Kui Saksamaa peaks leidma viimaks piisavalt paberit uute valimiste korraldamiseks, platseerub CDU kindlasti esikohale ning Merzist saab suure tõenäosusega uus kantsler. Kõik muu on aga ebakindel ja sõltub kahest suurest teadmata tulemusega faktorist. Esimene neist on see, kas FDP suudab üldse ületada 5%-lise künnise Bundestagis esindatuse saamiseks. 2021. aastal sai FDP 11,4% häältest, kuid liikmelisus valgusfoori koalitsioonis on nad tolmuks jahvatanud ja viimased küsitlused kipuvad neile häältesaagiks andma vaid 3-4%.

Teine teadmata faktor on, kas SPD on ikka piisavalt tugev, et saavutada enamus vaid kahekesi koos CDU-ga.
Tõenäolisem on, et FDP hääletatakse Bundestagist välja ja SPD on liiga nõrk, mistõttu peab CDU kaasama valitsusse ka rohelised, moodustades kardetud „Kenya koalitsiooni“. Jah, nii ongi: rohelised ja SPD naaseksid pärast kogu nende poolt tekitatud hävitustööd valitsusse ja ainult FDP-d karistataks viimase kolme aasta rumaluse eest.

Jällegi, kõik see, mis aset on leidmas, on võimalik üksnes tänu AfD-d ümbritsevale “sanitaarkordonile”, mille eesmärk on takistada “fašismi tagasipöördumist Saksamaale” ja millel pole muidugi absoluutselt mitte midagi pistmist sellega, et hoida Saksa poliitikat vastupidiselt elanike tahtele kindlalt vasakpoolsel rohelisel kursil.

Kõik see, mis aset on leidmas, on võimalik üksnes tänu AfD-d ümbritsevale “sanitaarkordonile”, mille eesmärk on takistada “fašismi tagasipöördumist Saksamaale” ja millel pole muidugi absoluutselt mitte midagi pistmist sellega, et hoida Saksa poliitikat vastupidiselt elanike tahtele kindlalt vasakpoolsel rohelisel kursil.

Eugyppius

Mõned inimesed on mulle öelnud, et Merzi valitsus kujutaks endast siiski olulist korrektsiooni paremtsentristliku lähenemise suunas. Lubage mul teie lootused reaalsuse halastamatutel karidel purustada. CDU on jäljendanud juba mitu kuud AfD-d ja massirände vastu häälekalt sõna võtnud. Nad esitasid isegi seaduseelnõu „kolmanda maailma riikide kodanike ebaseadusliku sissevoolu piiramiseks Saksamaal“. FDP üks viimaseid tegusid enne valitsuse kokkuvarisemist oli aidata seda õigusakti komisjonis maha suruda. Nüüd aga on FDP opositsioonis ja äkitselt leidub selle seaduse toetuseks teoreetiline enamus – kui ainult FDP liituks CDU, AfD ja Bündnis Sahra Wagenknechtiga (BSW), kes seda toetavad. Rände piiramine on oluline, kas pole?

Kummalisel kombel on aga CDU-l tekkinud müstiline ärevus enne valimisi mingite õigusaktide vastu võtmise osas, sest nad ei taha midagi vastu võtta AfD või migratsiooniskeptilise BSW häälte toel. Teisisõnu, CDU on hea meelega rände vastu – aga üksnes seni, kuni nende vastuseisul ei ole mingit võimalust toota reaalseid, käegakatsutavaid seadusi, mis teeksid midagi rände reaalmaailmas peatamiseks.

CDU on hea meelega rände vastu – aga üksnes seni, kuni nende vastuseisul ei ole mingit võimalust toota reaalseid, käegakatsutavaid seadusi, mis teeksid midagi rände reaalmaailmas peatamiseks.

Eugyppius

Ehk teeb CDU siiski vähemalt midagi kliimaideoloogia vastu? Äkki nad pööravad tagasi kogu selle rohelise hullumeelsuse, mida me oleme pidanud alates 2021. aastast taluma, nagu näiteks hoonete kütmise määrused? Ka siin oleks väga ennatlik edusamme loota. CDU on teada andnud, et nad peavad roheliste poliitikat selles vallas „pöördumatuks“. Nad on juba mitu kuud pidanud rohelistega salajasi läbirääkimisi ja on isegi koostanud resolutsiooni projekti, milles nad kinnitavad oma toetust roheliste kliimaeesmärkidele. Nad loodavad lihtsalt, et rõhuasetus nihkub roheliste tööstussubsiidiumidelt ja konkreetsetelt tehnoloogianõuetelt süsinikdioksiidi hinnakujundusele ja heitkogustega kauplemisele. Samuti väidavad nad kindlasti, et mõned halvimad kavad – nagu lähenev sisepõlemismootorite keelustamine – on Euroopa Liidu tasandi poliitika ja ei kuulu nende pädevusse.

Nüüdseks olete kindlasti märganud, et on olemas uskumatult pikk nimekiri asjadest, mida kõike CDU ei saa teha. On asju, mida nad ei saa teha, sest selleks oleks vaja AfD toetavaid hääli, on asju, mida nad ei saa teha, sest nad vajavad rohelisi oma parlamendi enamuse jaoks, ja on asju, mida nad ei saa teha Euroopa Liidu ja NATO tõttu ja kes teab, mis põhjustel veel. Saksamaa on end lukustanud iseenda üles seatud lõksu ja sel riigil saab olema üks õnnetu valitsus teise järel, kuni poliitikud õpivad uuesti valitsema või nad asendatakse kellegagi, kes omab vähemalt minimaalset teovõimet.

Saksamaa on end lukustanud iseenda üles seatud lõksu ja sel riigil saab olema üks õnnetu valitsus teise järel, kuni poliitikud õpivad uuesti valitsema või nad asendatakse kellegagi, kes omab vähemalt minimaalset teovõimet.

Eugyppius

Makroskoop saab ilmuda üksnes oma lugejate ja kuulajate toel. Juhul kui ka Sina oled huvitatud Makroskoobi edasisest ilmumisest, saad teha selleks omale jõukohase annetuse käesoleva loo lõpus toodud rekvisiitidel. Tänan tähelepanu ja abi eest!

Allikas

Aita Makroskoobil edasi ilmuda

Hea külastaja… Tänan Sind, et oled meie lugejaks! Kuna Makroskoobi tegevuse jätkamine nõuab palju tööd ning väljaminekuid, sõltub portaali edasi püsimine oma lugejate toetusest, ilma milleta pole paraku ka Makroskoopi.   

Kui soovid, et Makroskoop avaldaks ka edaspidi kaalukaid uudiseid, läbinägelikke analüüse ja mõtlemapanevaid arutelusid, siis saad sellele kaasa aidata, tehes pangas püsikande (või erakorralise suurema toetuse) portaali kontole.

Kuigi Makroskoobi lugejate majanduslikud võimalused on erinevad, on iga annetus portaali edasikestmise jaoks erakordselt oluline ning suure tänuga vastu võetud.

Aitäh!

Esifoto: Lois GoBe/Shutterstock.com

Jaga sõpradega:
Tasuta uudiskiri
Hoia end Makroskoobis!

Saadame korra nädalas sinu e-postkasti kokkuvõtte nädala jooksul ilmunud olulisematest lugudest ja uudistest.