Site icon Makroskoop

Euroopa Liit tahab maksustada Hiina elektriautod konkurentsivõimetuks

Hiina esitas Maailma Kaubandusorganisatsioonile (WTO) kaebuse, milles vaidlustas Euroopa Liidu otsuse kehtestada subsiidiumivastased kaitsetariifid Hiinas toodetud elektrisõidukite impordile. Samal ajal seavad omalt poolt Hiinale tariifid ka Kanada ja USA.

Euroopa Liit algatas juba 2023. aasta oktoobris uurimise, et teha kindlaks, kas Hiinast imporditavate elektriautode tootmisahelad saavad kasu ebaseaduslikest toetustest. Juunis jõudis Euroopa Komisjon „esialgsele järeldusele, et Hiina akutoitel töötavate elektrisõidukite väärtusahel saab kasu ebaõiglastest subsiidiumidest, mis võib tekitada EL-i elektrisõidukite tootjatele majanduslikku kahju.“

Seetõttu kehtestas EL Hiina päritolu elektrisõidukitele alates 5. juulist maksimaalselt neljaks kuuks kuni 38%-ni ulatuvad ajutised imporditariifid lisaks juba varem kehtinud 10% tollimaksule. 20. augustil teatas EL, et uued tariifid jäävad kehtima viieks aastaks, välja arvatud juhul, kui Hiina pakub Euroopa tootjatele ebasoodsa olukorra lahendamiseks muid võimalusi.

Märkimisväärse erandina vähendati plaanitud tariifi esialgselt 20,8 protsendilt 9 protsendile USA- s baseeruva Tesla jaoks, kes oma luksuslikke elektriautosid Hiinas toota laseb. Nimelt palus Tesla Euroopa Komisjonilt eraldi hindamist, tõestamaks, et ettevõte saab Hiinast teistest vähem toetust. Siiski lõikab Tesla Hiinas kasu alla turuhinna akutarvete, soodsa maakasutuse ning maksusoodustuste näol. Lisatariifi vähendamine loob Teslale Euroopa tootjatega võrreldes tulusama müügiväljavaate.

Hiina Kaubandusministeerium on Euroopa Liidu poolt Hiina elektriautodele seatud tariifide vastu jõuliselt sõna võtnud, väites, et EL otsus põhines “EL ühepoolselt määratud asjaoludel, mitte vastastikku kokku lepitud faktidel”.

Tariife vähendati ka neil Hiina tootjatel, kes EL uurimises koostööd tegid, sh näiteks Dongfeng Motor Group ja Nio peavad maksma 21,3% lisatariifi. Koostööst keeldunud ettevõtetele kehtib tariif 36,3%.

Hiina Kaubandusministeerium on Euroopa Liidu poolt Hiina elektriautodele seatud tariifide vastu jõuliselt sõna võtnud, väites, et EL otsus põhines “EL ühepoolselt määratud asjaoludel, mitte vastastikku kokku lepitud faktidel”. Samuti väidab Hiina, et puuduvad tõendid, nagu oleks Hiinast pärit elektrisõidukite import põhjustanud EL autotootjatele “olulist materiaalset kahju”. Kaebusega Maailma Kaubandusorganisatsioonile soovis Hiina „kaitsta elektritööstuse arenguõigusi ja huve“.

„Me nõuame tungivalt, et EL parandaks viivitamatult oma eksimuse ning et kaitseksime ühiselt Hiina ja EL-i majandus- ja kaubanduskoostööd ning elektritoodete tarneahela stabiilsust,“ sõnas Hiina kaubandusministeeriumi pressiesindaja.

Hiina on omalt poolt algatanud uurimise EL brändi ja sealiha impordi vastu, süüdistades EL oma kaupade Hiinas kunstlikult madalate hindadega müümises, mis tekitab majanduslikku kahju Hiina tootjatele. Hiina seatavad tariifid puudutaksid eriti valusalt Prantsusmaad, kust oli pärit 99% Hiina eelmisel aastal imporditud brändist. Lisaks kaalub Hiina meetmeid Euroopast pärit põllumajandussaaduste, lennunduse ja suure mootoriga sõidukite suhtes…

Erinevalt Euroopast võtsid Kanada ja USA Hiina oma turult välja suretamise kohe tõhusamalt ette, seades Hiinast pärit elektrisõidukitele 100% tariifi.

Ka Euroopa autotööstuse esindajad ise on tariife kritiseerinud. Saksamaa autotootjate liit VDA on öelnud, et subsiidiumivastaste tariifidega „deklareeritud eesmärki tagada õiglased konkurentsitingimused ja kaitsta kodumaist tööstust ebaausate tavade eest ei saavutata. Euroopa subsiidiumivastased tariifid ei mõjuta mitte ainult Hiina tootjaid, vaid ka Euroopa ettevõtteid ja eelkõige nende ühisettevõtteid.“

Kuigi enamuse Hiinas elektrisõidukite tootjate, sh Tesla, eksport Euroopa Liitu vähenes käesoleval suvel märkimisväärselt, elas tariifid edukalt üle Hiina 32-40 km tunnis sõitvate elektriautode tootja BYD, kelle EL turuosa kasvas juulis 8,5% ja kes müüb oma autosid Euroopa Liidus pea kaks korda kallimalt kui Hiinas.

Erinevalt Euroopast võtsid Kanada ja USA Hiina oma turult välja suretamise kohe tõhusamalt ette, seades Hiinast pärit elektrisõidukitele 100% tariifi. Kanada, kelle jaoks Hiina on USA järel teine suurim kaubanduspartner, kehtestas elektrisõidukitele tariifi alates möödunud aasta 1. oktoobrist ning lisaks terasele ja alumiiniumile alates 15. oktoobrist. “Me püüame Kanada autotööstusest tuleviku sõidukite tootmises ülemaailmset liidrit kujundada, kuid Hiina-sugused turuosalised on otsustanud endale globaalsel turul ebaõiglase eelise anda,” teatas Kanada peaminister Justin Trudeau.

Iroonilisel kombel on tariifide seadmine elektrisõidukitele otseses vastuolus nn netonulli saavutamise püüdlustega, tõstes elektrisõidukite hindu veelgi ja tehes need tavatarbijale jätkuvalt kättesaamatuks.

Makroskoop saab ilmuda üksnes oma lugejate ja kuulajate toel. Juhul kui ka Sina oled huvitatud Makroskoobi edasisest ilmumisest, saad teha selleks omale jõukohase annetuse käesoleva loo lõpus toodud rekvisiitidel. Tänan tähelepanu ja abi eest!

Allikad: üks ja kaks, kolm ja neli

Aita Makroskoobil edasi ilmuda

Hea külastaja… Tänan Sind, et oled meie lugejaks! Kuna Makroskoobi tegevuse jätkamine nõuab palju tööd ning väljaminekuid, sõltub portaali edasi püsimine oma lugejate toetusest, ilma milleta pole paraku ka Makroskoopi.   

Kui soovid, et Makroskoop avaldaks ka edaspidi kaalukaid uudiseid, läbinägelikke analüüse ja mõtlemapanevaid arutelusid, siis saad sellele kaasa aidata, tehes pangas püsikande (või erakorralise suurema toetuse) portaali kontole:

ANNETUSE SAAJA: OÜ Nanoskoop

KONTO NUMBER: EE687700771007683571

SELGITUS: Makroskoobi annetus

Kuigi Makroskoobi lugejate majanduslikud võimalused on erinevad, on iga annetus portaali edasikestmise jaoks erakordselt oluline ning suure tänuga vastu võetud.

Aitäh!

SEOTUD LOOD:


Jaga sõpradega:
Exit mobile version