Site icon Makroskoop

Autod hakkavad peagi automaatselt tuvastama juhi alkoholitarbimist

Foto: DADSS

“Suur Vend” saab peagi keelata inimestel oma autodega sõita, kui auto tuvastab salongis viibijate hingeõhus alkoholi.

Mittetulundusühing Autotootjate liiklusohutuse ühing ehk Automotive Coalition for Traffic Safety, Inc. (ACTS) ja programm „Juhi alkoholijoobe tuvastamise süsteem ohutuse tagamiseks” (Driver Alcohol Detection System for Safety – DADSS) on loonud tulevikuautodele avatud lähtekoodiga „õhu” alkoholisisalduse tuvastussüsteemi.

„Uus tehnoloogia on DADSS programmi ulatusliku uurimis- ja arendustegevuse ning testimise tulemus. Tegemist on avaliku ja erasektori partnerlusprogrammiga, kus osalevad Autotootjate liiklusohutuse ühing, mis esindab maailma juhtivaid autotootjaid, ning USA transpordiministeeriumi riikliku maanteede liiklusohutuse administratsioon.”

BMW grupp, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, KIA, Mazda, Mercedes Benz, Mitsubishi, Nissan, Porsche, Stellantis, Subaru, Toyota, Volkswagen ja Volvo on juba kinnitanud, et kavatsevad uutesse autodesse paigaldada alkoholi andurid.

Pressiteate sõnul on „õhu” alkoholisisalduse tuvastussüsteemid valmis kommertssõidukitesse paigutamiseks juba 2021. aasta lõpuks ning enamikku autodesse aastaks 2024.

„Erinevalt olemasolevatest alkomeetritest ja blokeeringutest on DADSS tehnoloogiat võimalik hõlpsasti sõidukiga liita sedasi, et salongis ei ole mingit täiendavat riistvara. Tarbijatele mõeldud versioon on väljatöötamisel ning valmib eeldatavalt 2024. aastaks.”

Alates 2008. aastast on 17 autotootjat esindav korporatiivne teaduskoostöö ühendus tegutsenud selle nimel, et paigaldada kõikidesse uutesse autodesse puute- ja hingeõhupõhised alkoholiandurid. (DADSS-i kohta on võimalik lisateavet leida siit.)

„Programm nimega „Juhi alkoholijoobe tuvastamise süsteem ohutuse tagamiseks” ehk DADSS on koostööpartnerlus 17 autotootjat liitva Autotootjate liiklusohutuse ühingu  ja USA transpordiministeeriumi riikliku maanteede liiklusohutuse administratsiooni ehk NHTSA (U.S. Department of Transportation’s National Highway Traffic Safety Administration) vahel, et hinnata ja arendada alkoholi tuvastamise tehnoloogiaid ning vältida sõidukite juhtimist, kui juhi veres on alkoholisisaldus üle seadusliku 0,08% piiri.”

DADSS kontrollib juhi ja kaasreisijate hingeõhku sõidukisse sisenemisel automaatselt.

„Õhu” alkoholisisalduse tuvastussüsteemid on valmis kommertssõidukitesse paigutamiseks juba 2021. aasta lõpuks ning enamikku autodesse aastaks 2024.

2024. aastaks varustatakse uued autod ka alkoholitundlike käivitusnuppudega, mis alkoholi tuvastamisel takistavad auto liikumist.

„Puuteplaat paigaldatakse juhi jaoks loomulikku kohta, näiteks sõiduki käivitusnupule. Kui juht vajutab start/stopp nuppu või kus iganes andur asub, sulgeb juht ringi ja kinnitab, et tema on inimene, kes nupule vajutas.  Kui keegi, kes ei ole juhiistmel, vajutab nuppu, siis ringi ei suleta ja alkoholi mõõtmist ei loeta kehtivaks.”

DADSS selgitab, kuidas alkoholi tuvastavad käivitusnupud mõõdavad juhi kapillaaride alkoholisisaldust.

„Puutesüsteem analüüsib juhi nahapinna alt leitud alkoholi täpsemalt kapillaarides tuvastatud vere alkoholisisaldust. Mõõtmine algab infrapunavalguse suunamisest juhi nahale sarnaselt väikese võimsusega taskulambiga, mis liigub kudedesse. Osa valgusest peegeldub tagasi nahapinnale, kus see puutub kokku puuteplaadiga. Valgus sisaldab teavet naha ainulaadsete keemiliste omaduste, sealhulgas alkoholi kontsentratsiooni kohta.”

2024. aastaks varustatakse uued autod ka alkoholitundlikekäivitusnuppudega, mis alkoholi tuvastamisel takistavad auto liikumist.

DADSS projekti andmetel kavatsevad vähemalt 16 autotootjat, kindlustusfirmad ning riigi ja kohalike omavalitsuste esindajad teha tulevikus autodest sisuliselt Suure Venna jälgimisplatvormid.

BMW grupp, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, KIA, Mazda, Mercedes Benz, Mitsubishi, Nissan, Porsche, Stellantis, Subaru, Toyota, Volkswagen ja Volvo on juba kinnitanud, et kavatsevad uutesse autodesse paigaldada alkoholi andurid.

„Uue põlvkonna süsteem, mis töötatakse välja laialdaseks kasutamiseks erasõidukites, on kavandatud olema täielikult passiivne ning võimeline mõõtma konkreetseid alkoholisisaldusi kuni 0,08%-ni (s.o enamike riikide seaduslik piirmäär) ja enamgi. See ei nõua suunatud hingamist ega muid toiminguid, kuna juht hingab normaalselt roolisambasse või külgmiste uste viimistlusse paigaldatud anduritesse. Süsteem on loodud sedasi, et see võtab täpse näidu mõne sekundiga, olles suuteline tegema vahet juhil ja reisijatel.”

„Õhu” alkoholisisalduse andurite paigaldamine igasse uude autosse pole kaugeltki „põnev hetk mootorsõidukite ohutuse ajaloos”, nagu DADSS väidab. Tegemist on sammuga, mis annab õiguskaitseorganitele täiendava vahendi inimeste privaatsusesse tungimiseks alates hetkest, mil autosse sisenetakse.

Allikas

Jaga sõpradega:
Exit mobile version