Site icon Makroskoop

Kasutatud autode hinnad tõusevad taevasse, USA inflatsioon on kontrolli alt väljumas

https://makroskoop.ee/wp-content/uploads/2021/12/Makroskoop-Audiolugu_Kasutatud-autode-hinnad-tousevad-taevasse-USA-inflatsioon-on-kontrolli-alt-valjumas.mp3

Andmed näitavad, et „hukatuse prohvetitel”, kes on hoiatanud, et peagi on vallandumas painajalik inflatsioon, oli õigus.

Viimastel kuudel on eelkõige sõidukite hinnad teinud läbi dramaatilise kasvu. Kiipide ülemaailmse puuduse halvava mõju tõttu on uute sõidukite tootmine vähenenud, mistõttu on suur osa nõudlusest nihkunud kasutatud sõidukite turule. Viimase aasta jooksul on kasutatud sõidukite hinnad tõusnud tempos, mida pole kogu ajaloo jooksul kogetud, ning oktoober näitas selle fenomeni uut lage. Kasutatud sõidukite hinnad kasvasid ülemöödunud kuul 9,2%.

Peamine kasutatud sõidukite hinnaindeks hüppas vaid kuu aja jooksul täiendavad 9,2%. See tõstab indeksi 38% kõrgemale aastataguse ajaga võrreldes. Septembris oli antud näitaja „ainult” 27%.

Kui kasutatud sõidukite hinnad jätkaksid 9,2%-list igakuist kasvu terve aasta, oleks olukord katastroofiline.

Et selline hinnatõus leiab aset vaid ühe kuuga, on täiesti pretsedenditu.

. Viimase aasta jooksul on kasutatud sõidukite hinnad tõusnud tempos, mida pole kogu ajaloo jooksul kogetud.

Kokku on kasutatud sõidukite hinnad viimase aastaga tõusnud 38%, 2019. aasta oktoobriga võrreldes aga lausa 59%.

Mõne inimese viimase paari aasta jooksul soetatud auto võib nüüdseks maksta rohkem kui uuena.

Selleks, et mõista, kui hullumeelsed on kasutatud sõidukite hinnad, soovitan vaadata järgnevat tabelit.

Kui see ei ole „hüperinflatsioon”, siis milleks võiks seda nimetada?

Ma ei usu, et kasutatud sõidukite hinnad jätkavad oma järsku kasvutrendi lõputult, ent „eksperdid” on seda sama väitnud juba kuid ja hinnatõus jätkub üha kiiremas tempos.

Kummaline on see, et reeglina hakkavad kasutatud sõidukite hinnad oktoobris langema:

Oktoobris on sõidukite amortisatsioon tavaliselt keskmisest suurem, mistõttu kasutatud sõidukite hinnad langevad. Tänavu oktoober oli 1997. aastal kasutusele võetud Manheimi indeksi andmete kohaselt kogu USA lähiajaloo esimene oktoober, kus toimus hooajaliselt korrigeerimata hinnatõus.

Mõistagi on valus inflatsioon tabanud ka teisi majandussektoreid.

Näiteks on mõnede lihatoodete hinnad „aastatagusega võrreldes kasvanud 40%”:

Supermarketite sõnul ostavad kliendid rohkem odavamaid poe kaubamärkidega lihatooteid ning valivad veiseliha asemel taskukohasemaid alternatiive, nt kana või sealiha, pärast seda, kui mõnede toodete, nt antrekoodi, hinnad tõusid aastatagusega võrreldes umbes 40%, teatas uuringufirma IRI. Mõned tarbijad asendavad kondita kana rinnaliha odavama kondiga kanaga, teatasid jaemüüjad.

Kuna toiduainete hinnad tõusevad jätkuvalt hüppeliselt, jõutakse viimaks punkti, kus suurkorporatsioonid panevad toiduautodele relvastatud valvurid, et kaitsta toidutarneid kaaperdamise eest.

Tänavu oktoober oli 1997. aastal kasutusele võetud Manheimi indeksi andmete kohaselt kogu USA lähiajaloo esimene oktoober, kus toimus hooajaliselt korrigeerimata hinnatõus.

Kõige ulatuslikum tarneahela kriis USA ajaloos on peamiseks põhjuseks, miks hinnad on Ühendriikides hakanud kontrolli alt väljuma.

Joe Biden püüdis novembri algul toimuva tagamaid selgitada:

„Asi on umbes, sest inimesed, kes varustavad meid sellega, mis lõpuks meie söögilauale või meie perekonda jõuavad, meie ellu, teate mis? Need tootmiskeskused pannakse kinni, sest neil on COVID.”

Mida see peaks tähendama?

Samal ajal kui olukord läheb aina halvemaks, ei paista Washingtonil olevat ühtegi vastust ega lahendust.

Mitmes USA piirkonnas ennustatakse väga külma talve ning küttearved saavad ilmselt olema suuremad kui kunagi varem:

Pärast (pandeemia põhjustatud majandusseisakust tingitud) langust on energiahinnad taas tõusuteel. Maagaas, mida kasutatakse peaaegu poolte USA majapidamiste kütmiseks, on eelmise aasta sama perioodiga võrreldes peaaegu kaks korda kallim. Toornafta hind, mis mõjutab sügavalt 10% majapidamistest, mis kasutavad talvel kütteõli ja propaani, on läbi teinud sarnase hullumeelse tõusu.

Kõige ulatuslikum tarneahela kriis USA ajaloos on peamiseks põhjuseks, miks hinnad on Ühendriikides hakanud kontrolli alt väljuma.

Kui temalt selle kohta küsiti, vastas USA energiaminister Jennifer Granholm, et ameeriklased peaksid olema sel talvel valmis selleks, et nad peavad oma kodude kütmiseks rohkem maksma.

„Jah, nii läheb,” ütles Granholm Dana Bashile CNN-st. „Sel aastal saab see olema kallim kui eelmisel aastal.”

Olukord on läinud juba nii halvaks, et võimud isegi ei püüa naeruväärselt kõrgete energiahindade juures head nägu teha.

Kuivõrd talvekuud on alles ees, siis on lähiajal oodata soojahindade veelgi suuremat kasvu.

Eelmisel kuul avaldas energiateabe amet (Energy Information Administration – EIA) aruande, milles hoiatas, et kütteõli hind tõuseb eelmise aastaga võrreldes eeldatavalt ligikaudu 43% „oodatavatest kõrgemate kütusehindade ja külmemast talvest tingitud suurema energiatarbimise tõttu.”

Lisaks ennustatakse, et propaani hind tõuseb 54%, maagaasi hind 30% ning elektri hind 6%.

Siinkohal oleks üleliigne mainida, et valitsuste ennustused osutuvad peaaegu alati liiga optimistlikeks.

Miljonite ameeriklaste jaoks on ees ootamas väga keeruline talv.

Loodame vaid, et Bideni administratsiooni hoolimatu energiapoliitika ei too talvel kaasa laiaulatuslikku puudujääki. Üks Fox Newsi poolt intervjueeritud analüütik hoiatab tegelikult, et kui olukord läheb piisavalt halvaks, võime sel talvel näha ameeriklasi „oma kodudes külmumas”:

„Ma loodan, et see sedasi ei lähe, aga minu arvates oleme liikumas täpselt sarnasesse olukorda, kus Texase osariik oli aasta algul: inimesed oma kodudes külmumas,” ütles ta, lisades: „Suurema osa ajast kui on väga külm ilm, on tavaliselt ka pilvine ning tuulevaene”.

Loodame, et lähikuudel olukord nii hullumeelseks ei pöördu.

Samas ei ole kahtlustki, et miljonite ameeriklaste jaoks on ees ootamas väga keeruline talv.

2022. aasta alguses on oodata veelgi enam inflatsiooni, jätkuvaid tarneahela probleeme ning majanduslikku kaost.

Aastakümneid läbimõtlemata otsuseid on hakanud tagajärgedeks vormuma ning mitte kellelgi Washingtonis ei paista olevat plaani, kuidas tupikust väljuda.

Jaga sõpradega:
Exit mobile version