Sotsiaalpsühholoog ja Harvardi ülikooli professor Shoshana Zuboff kirjutab oma raamatus “Jälgimiskapitalismi ajastu” (“The Age of Surveillance Capitalism”), kuidas suured infotehnoloogiaettevõtted Google ja Facebook haaravad isikuandmete kaaperdamisega kontrolli oma kasutajate elude üle.
Raamatu ülevaates ütles tuntud alternatiivmeditsiini pooldaja dr Joseph Mercola, et teavet, mida nimetatakse ka käitumuslikeks andmevoogudeks, kogutakse nutiseadmetest ja arvutitest ilma inimeste teadmata. Tehnokraadid rakendavad infot netikasutajate ostukäitumise ja eelistuste jälgimiseks, mis annab neile suurema võimaluse kasumit teenida.
“Inimestest on saanud toode. Meie oleme tõeline tuluvoog selles digitaalmajanduses,” märkis Mercola.
Zuboff ütles videodokumentaalis: “Mõiste “jälgimiskapitalism” ei ole meelevaldne termin. Miks jälgimine? Sest vaja on ülesehituselt tuvastamatuid, kirjeldamatuid, varjatud retoorikaga operatsioone, mille eesmärk on meid kõiki kogu aeg valesti suunata, hägustada ja ka otseselt tüssata.”
Videos selgitab Zuboff, kuidas jälgimiskapitalism tekkis. Tema sõnul rabeles idufirma nimega Google pärast 2000. aasta internetimulli lõhkunud dot.com kriisi selle nimel, et ellu jääda. Otsingumootori asutajad Larry Page ja Sergei Brin avastasid kogemata, et kasutajate internetiotsingute käigus maha jäänud “jääkandmetega” saab kaubelda. Nende jääkandmete kogumisega võivad nad ennustada iga konkreetse internetikasutaja käitumist ning seega tagada reklaamijatele paremini sihitud tarbijaskonna.
Zuboff selgitas ka, et teave, mida inimesed teadlikult ja vabatahtlikult annavad, on tegelikult kogutavatest isikuandmetest kõige vähem oluline.
Tehnoloogiaettevõtted kasutavad laialdaselt lahtiütlusi, et kogutud andmeid kasutatakse teenuste täiustamiseks. Kuid neid kasutatakse ka inimkäitumise modelleerimiseks ja paljude inimeste individuaalsete omaduste prognoosimiseks, sh näiteks isiksuse veidrused, seksuaalne sättumus ja poliitiline kuuluvus.
TikTok-i süüdistatakse tarbijate andmetele juurdepääsu võimaldamises ja seksuaalse sisu esitamises
Hiljutised USA valitsuse meetmed on Zuboffi väiteid kinnitanud.
Indiana peaprokurör Todd Rokita büroo kaebas hiljuti kohtusse populaarse Hiina päritolu rakenduse TikTok, kuna see pettis kasutajaid Hiina juurdepääsu kohta nende andmetele ja esitas lastele neile sobimatut sisu.
ByteDance’ile kuuluv lühivideote jagamise rakendus on jällegi rikkunud osariigi tarbijakaitseseadusi, jättes avalikustamata asjaolu, et Hiina valitsus võib tundlikule tarbijateabele ligi pääseda, ütles Rokita.
Samuti pettis rakendus Apple App Store’is ja Google Plays noori kasutajaid ja nende vanemaid, väites sobivaks vanuse alampiiriks 12+ aastat. Rakendus teeb seksuaalse sisu ja ainete kuritarvitamisega seotud postitused hõlpsasti juurdepääsetavaks oma algoritmiga, mis reklaamib “alkoholi, tubakat ja narkootikume; seksuaalset sisu, alastust ja sugestiivseid teemasid; ning tugevaid roppusi” sisaldavat sisu.
“TikTok on hunt lambanahas,” öeldi kohtudokumentides. “Niikaua kui TikTokil on lubatud Indiana tarbijaid petta ja eksitada nende andmetega seotud ohtude osas, on tarbijad ja nende privaatsus kerge saak.”
Rakenduse pressiesindaja Brooke Oberwetter ütles Washington Postile, et “noorte heaolu” on osa ettevõtte poliitikast, sealhulgas vanusepiiranguga funktsioonid ja tööriistad vanematele, et kontrollida, mida lapsed vaadata saavad.
Föderaalse Juurdlusbüroo (FBI) direktori Chris Wray sõnul on TikTok ohuks riiklikule julgeolekule. Bideni administratsioon on väidetavalt töötanud TikToki ametnikega, et kaitsta sadade miljonite USA kasutajate andmeid.
Varem on BuzzFeed teatanud lekkinud helifailidest 80 väikesemahulise TikToki sisekoosolekuga, mis näitasid, et USA kasutajaandmetele on kommunistlikust riigist korduvalt juurde pääsetud vähemalt 2021. aasta septembrist kuni 2022. aasta jaanuarini.
Aita Makroskoobil edasi ilmuda
Hea külastaja… Tänan Sind, et oled meie lugejaks! Kuna Makroskoobi tegevuse jätkamine nõuab palju tööd ning väljaminekuid, sõltub portaali edasi püsimine oma lugejate toetusest, ilma milleta pole paraku ka Makroskoopi.
Kui soovid, et Makroskoop avaldaks ka edaspidi kaalukaid uudiseid, läbinägelikke analüüse ja mõtlemapanevaid arutelusid, siis saad sellele kaasa aidata, tehes pangas püsikande (või erakorralise suurema toetuse) portaali kontole:
ANNETUSE SAAJA: OÜ Nanoskoop
KONTO NUMBER: EE687700771007683571
SELGITUS: Makroskoobi annetus
Kuigi Makroskoobi lugejate majanduslikud võimalused on erinevad, on iga annetus portaali edasikestmise jaoks erakordselt oluline ning suure tänuga vastu võetud.
Aitäh!