Tuntud kunstnik Ai Weiwei, kelle näituse lükkas galerii edasi pärast seda, kui ta kommenteeris Twitteris Gaza sõda, võrdles Lääne tsensuuri poliitiliste rõhumisvormidega, mida ta koges Hiinas Mao Zedongi valitsuse ajal, ning kirjeldas olukorda Läänes kui “mõnikord isegi hullemat” kui see, mida ta lapsepõlves koges.
“Tänapäeval näen, et paljud inimesed, kes oma arvamusi avaldavad, vallandatakse, neid tsenseeritakse,” ütles Ai uudistekanalile Sky News. “See on väga tavaliseks muutunud.” Näitena rääkis ta kahe New Yorgi ülikooli professori juhtumist, kes vallandati pärast Gazaga seotud kommentaare. Tegemist on “kultuurirevolutsiooniga, mis tõesti püüab hävitada igaüht, kel on teistsugused hoiakud, isegi mitte selge arvamus,” sõnas Ai. “Nii et sellest on väga kahju, et see Läänes juhtunud on, nii laialdaselt ülikoolides, meedias, igal pool.”
Novembris teatas Ai, et Lisson Gallery tühistas tema isikunäituse Londonis pärast tema säutsu Palestiina teemal.
Praeguseks kustutatud säutsus sõnas Ai: “Süütunne juudi rahva tagakiusamise pärast on kohati üle kantud Araabiamaailma tasalülitamisse. Finantsiliselt, kultuuriliselt ja meediamõju poolest on juudi kogukond olnud Ameerika Ühendriikides märkimisväärselt esindatud. Iga-aastast 3 miljardi dollari suurust abipaketti Iisraelile on aastakümneid reklaamitud kui üht kõige väärtuslikumat investeeringut, mida Ameerika Ühendriigid on kunagi teinud. Seda partnerlust kirjeldatakse sageli kui ühist saatust.”
Galerii teatas, et lükkas näituse edasi Aiga ühise otsuse tulemusel, kuid Ai sõnul on näitus “sisuliselt tühistatud”. Sky Newsile antud intervjuus ütles Ai, et “põhimõtteliselt rääkisin ma Twitteris, vastasin lihtsalt kellegi küsimusele”.
Nagu tavaliselt, ei hoidnud Ai oma kolleegide kritiseerimisel sõnu kokku. Küsimusele, kas Lääne kunstnikud töötavad kõvasti sõnavabaduse kaitsmise nimel, vastas Ai, et nad ei tee seda. “Nad otsivad lihtsalt raha ja kuulsust,” ütles ta.
Mõned üksikud tuntud kunstnikud on pärast 7. oktoobri Hamasi rünnakuid sel teemal avalikult sõna võtnud. Varsti pärast rünnaku algust kirjeldas fotograaf Nan Goldin “ehmatavat perioodi”, mil kunstimaailma tegelasi on vallandatud, näituseid on tühistatud ning kollektsionäärid on loobunud kunstiteoste ostudest, kõik seetõttu, et keegi on väljendanud toetust Palestiinale.
Makroskoop saab ilmuda üksnes oma lugejate ja kuulajate toel. Juhul kui ka Sina oled huvitatud Makroskoobi edasisest ilmumisest, saad teha selleks omale jõukohase annetuse käesoleva loo lõpus toodud rekvisiitidel. Tänan tähelepanu ja abi eest!
Aita Makroskoobil edasi ilmuda
Hea külastaja… Tänan Sind, et oled meie lugejaks! Kuna Makroskoobi tegevuse jätkamine nõuab palju tööd ning väljaminekuid, sõltub portaali edasi püsimine oma lugejate toetusest, ilma milleta pole paraku ka Makroskoopi.
Kui soovid, et Makroskoop avaldaks ka edaspidi kaalukaid uudiseid, läbinägelikke analüüse ja mõtlemapanevaid arutelusid, siis saad sellele kaasa aidata, tehes pangas püsikande (või erakorralise suurema toetuse) portaali kontole:
ANNETUSE SAAJA: OÜ Nanoskoop
KONTO NUMBER: EE687700771007683571
SELGITUS: Makroskoobi annetus
Kuigi Makroskoobi lugejate majanduslikud võimalused on erinevad, on iga annetus portaali edasikestmise jaoks erakordselt oluline ning suure tänuga vastu võetud.
Aitäh!
Esifoto: Mario Savoia/Shutterstock.com