Prantsusmaa ühe suurima supermarketiketi juhatuse esimees kutsub valitsust võtma vastu meetmeid, et toetada prantslaste võimet soetada endale tavalisi tarbekaupu.
Prantsusmaa juhtiva supermarketiketi juhatuse esimees Alexandre Bompardi hinnangul on olukord jõudnud kriitilise piirini. “Me oleme jõudnud punkti, kus kogu Prantsusmaad on tabanud tarbimise kriis, kuna hädavajalikud tarbekaubad ei ole enam suurele osale elanikkonnast kättesaadavad,” lausus Prantsuse juhtiva supermarketiketi Carrefour juht Bompard augusti lõpus eetrisse lastud raadiosaates.
Bompard on kutsunud Prantsusmaa valitsust üles peatama käesoleva aasta alguses vastu võetud seaduseelnõud, mis keelab Prantsusmaa supermarketitel teha suuri sooduskampaaniaid, et kliente sedasi tagasi poodidesse meelitada.
Algupäraselt väidetavalt väikepoodnike huvide kaitseks ja suurte supermarketite vastu menetlusse antud seaduseelnõu keelaks Prantsusmaa supermarketikettidel müüa lähitulevikus kaupa suurema kui 34%-lise soodustusega. Sedasi oleksid väidetavalt kaitstud väikepoodnike huvid, kellel ei ole võimalik omalt poolt samaväärsete sooduspakkumistega vastata.
Kuid Bompardi sõnul on antud põhjendus vaid suitsukate ning tegelikkuses võidavad supermarketitele sooduspakkumiste maksimumlimiidi kehtestamisest üksnes suured toidu- ja tarbekaupade konglomeraadid nagu Procter & Gamble, Unilever jmt, kes riisuvad kõrgete hindade tõttu vaesunud elanikkonna viimase ostujõu enda taskusse.
Suveks 5,1%-ni langenud inflatsiooninäitajaga Prantsusmaal on rahvas rahulolematu, kuna toiduainete hinnatõus ületab Prantsusmaal tänini kahekordselt inflatsiooni üldmäära.
Adrian Bachmanni kommentaar:
Koroonahüsteeria käigus teostatud globaalse tootmise pikaaegse seiskamise, üha rohkematele maailma riikidele USA juhtimisel kehtestatud sanktsioonide ning pankade intressimäärade kõrgemaks kruvimise kumulatiivne mõju on tänaseks jõudnud kogu maailma elanikkonnani, väljendudes seni harjumuspärase elustandardi languses kõikide sootsiumi liikmete jaoks, kes ei kuulu vähem kui 1% kõige kõrgema sissetulekuga elanikkonna hulka.
Prantsusmaa majandusliku realiteedi kõrvutamine Eesti reaalsusega on samas kohalikule Eesti elanikule ilmselt pisut kummastav, kuna 10%-line toiduainete hinnakasv kujutab endast pauperiseerumise suhteliselt leebet taset, millest Baltikumi elanikkond võib tänase seisuga vaid unistada.
Kui 10%-line toidukaupade hinnatõus on Prantsusmaa suurima supermarketi juhi hinnangul katastroofiliselt prantslasi vaesustanud, siis jääb üle vaid spekuleerida, milline oleks Prantsusmaa elanike reaktsioon olukorrale, kus toiduainete hinnatõus oleks aasta läbilõikes mitte 10%, vaid 35%, nagu Eestis see statistikaameti arvutuste kohaselt on aset leidnud.
Esifoto: defotoberg/Shutterstock.com
Adrian Bachmann on Makroskoobi temaatilise kontsepti väljatöötaja ja portaali peatoimetaja. Ta on lõpetanud Tartu Ülikooli õigusteaduskonna, õppinud EBS-i magistriõppes ärijuhtimist ning töötanud 10 aastat luureanalüütikuna Välisluureametis ja NATO peakorteris. Seejärel 4 aastat peaanalüütikuna investeerimiskulla valdkonnas. Tema missiooniks on majanduslike, poliitiliste ja julgeolekualaste protsesside ning nende omavaheliste seoste mõistetavaks tegemine nii globaalsel, regionaalsel kui ka riiklikul tasandil. Kes soovib aidata Adrianil seda kutsumust jätkata, saab seda teha läbi annetuse pangalingiga: